Statens vegvesen mener økt styringsramme for E18 Ramstadsletta-Nesbru er nødvendig for å kunne planlegge en framtidsrettet E18-løsning forbi Sandvika, skriver etaten i en pressemelding.
Med andre ord: Det må bli dyrere enn det var tenkt.
Statens vegvesen har i rundt et år jobbet sammen med rådgiver Norconsult for å finne løsninger som kan redusere kostnadene for etappe 2 av E18 Vestkorridoren. Bakgrunnen er et underveis-kostnadsanslag fra november 2022 som viste at beregnede kostnader til prosjektet lå rundt 3,2 mrd. kroner over vedtatt styringsramme på 12,2 milliarder 2021-kroner.
Arbeidet med reguleringsplan for E18 Ramstadsletta-Nesbru ble satt på pause i januar, slik at Statens vegvesen fikk tid til å optimalisere prosjektet og få kostnadene ned.
I meldingen heter det at alle steiner er snudd i jakten på en løsning som svarer på samfunnsmålet og som er mulig å gjennomføre innenfor opprinnelig styringsramme på 12,2 milliarder kroner.
Vegvesenets prosjektgruppe har blant annet jobbet fram en videreutviklet versjon av anbefalt konsept B. I videreutviklet løsning for konsept B har gruppa klart å kutte kostnader på rundt en milliard kroner sammenlignet med opprinnelig konsept B.
Har vurdert nye konsepter - uten hell
I tillegg til videreutviklet konsept B har Vegvesenet også vurdert flere nye konsepter der samfunnsmålet blir utfordret. Konseptene omfatter løsninger med kortere E18-tunnel øst og kortere E18-tunnel vest samt løsning med kortere ramper mellom E18 og E16. Vegvesenets prosjektgruppe har i tillegg sett på en løsning som kun fokuserer på kollektiv, gange og sykkel mens E18 beholdes der veien ligger i dag, samt en løsning som kun omfatter E18 i tunnel og E16 i rampetunnel.
Men Vegvesenet har forkastet alle de vurderte konseptene. Årsaken er at de ikke reduserer kostnadene nok, eller at gjennomføringen av anleggsdriften blir svært krevende. Og: De har høye støykonsekvenser eller de bommer på andre deler av prosjektets samfunnsmål.
Tilstanden på E18-bruene er avgjørende
Dagens E18-bruer er i dårlig forfatning. De må trolig skiftes ut i løpet av noen år uansett, dersom de ikke rives som en del av utbyggingen av E18 Ramstadsletta-Nesbru. Å skifte ut bruene er både kostbart og innebærer at gjennomføringen av anleggsdriften blir krevende, heter det i meldingen.
Statens vegvesen vil derfor undersøke tilstanden på bruene mer grundig for å få endelig svar på bruenes tilstand.
– Hensynet til E18-bruene gjør at det ikke finnes noe reelt null-alternativ. Vår konklusjon er derfor at vi ikke finner tilfredsstillende løsninger for ny E18 Ramstadsletta-Nesbru uten at vi får justert det økonomiske styringsmålet. I samråd med Vegdirektoratet vil prosjektet jobbe videre fram mot sommeren med videreutviklet konsept B med tanke på å søke om utvidelse av styringsmålet. Kartlegging av restlevetiden for E18-bruene inngår som del av dette arbeidet, sier prosjektsjef Tom Hedalen for E18 Vestkorridoren.
Vil koste 60 milliarder: Må vente over 20 år før ny togtunnel gjennom Oslo er klar