Statens vegvesen mener økt styringsramme for E18 Ramstadsletta-Nesbru er nødvendig for å kunne planlegge en framtidsrettet E18-løsning forbi Sandvika, skriver etaten i en pressemelding.
Med andre ord: Det må bli dyrere enn det var tenkt.
Statens vegvesen har i rundt et år jobbet sammen med rådgiver Norconsult for å finne løsninger som kan redusere kostnadene for etappe 2 av E18 Vestkorridoren. Bakgrunnen er et underveis-kostnadsanslag fra november 2022 som viste at beregnede kostnader til prosjektet lå rundt 3,2 mrd. kroner over vedtatt styringsramme på 12,2 milliarder 2021-kroner.
Arbeidet med reguleringsplan for E18 Ramstadsletta-Nesbru ble satt på pause i januar, slik at Statens vegvesen fikk tid til å optimalisere prosjektet og få kostnadene ned.
I meldingen heter det at alle steiner er snudd i jakten på en løsning som svarer på samfunnsmålet og som er mulig å gjennomføre innenfor opprinnelig styringsramme på 12,2 milliarder kroner.
Vegvesenets prosjektgruppe har blant annet jobbet fram en videreutviklet versjon av anbefalt konsept B. I videreutviklet løsning for konsept B har gruppa klart å kutte kostnader på rundt en milliard kroner sammenlignet med opprinnelig konsept B.
Har vurdert nye konsepter - uten hell
I tillegg til videreutviklet konsept B har Vegvesenet også vurdert flere nye konsepter der samfunnsmålet blir utfordret. Konseptene omfatter løsninger med kortere E18-tunnel øst og kortere E18-tunnel vest samt løsning med kortere ramper mellom E18 og E16. Vegvesenets prosjektgruppe har i tillegg sett på en løsning som kun fokuserer på kollektiv, gange og sykkel mens E18 beholdes der veien ligger i dag, samt en løsning som kun omfatter E18 i tunnel og E16 i rampetunnel.
Men Vegvesenet har forkastet alle de vurderte konseptene. Årsaken er at de ikke reduserer kostnadene nok, eller at gjennomføringen av anleggsdriften blir svært krevende. Og: De har høye støykonsekvenser eller de bommer på andre deler av prosjektets samfunnsmål.
Tilstanden på E18-bruene er avgjørende
Dagens E18-bruer er i dårlig forfatning. De må trolig skiftes ut i løpet av noen år uansett, dersom de ikke rives som en del av utbyggingen av E18 Ramstadsletta-Nesbru. Å skifte ut bruene er både kostbart og innebærer at gjennomføringen av anleggsdriften blir krevende, heter det i meldingen.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Statens vegvesen vil derfor undersøke tilstanden på bruene mer grundig for å få endelig svar på bruenes tilstand.
– Hensynet til E18-bruene gjør at det ikke finnes noe reelt null-alternativ. Vår konklusjon er derfor at vi ikke finner tilfredsstillende løsninger for ny E18 Ramstadsletta-Nesbru uten at vi får justert det økonomiske styringsmålet. I samråd med Vegdirektoratet vil prosjektet jobbe videre fram mot sommeren med videreutviklet konsept B med tanke på å søke om utvidelse av styringsmålet. Kartlegging av restlevetiden for E18-bruene inngår som del av dette arbeidet, sier prosjektsjef Tom Hedalen for E18 Vestkorridoren.
![Første etappe av E18-utbyggingen mellom Oslo og Bærum er godt i gang.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834173/original.jpg)
Avlyste videre bygging av E18 i Bærum – har allerede kostet over 200 millioner