Belgiske Dredging International (DEME) bygger et 216,5 meter langt tungløftskip ved et av Coscos skipsverft i Kina.
Finsk-norsk teknologi sørger for at dette blir verdens første i sitt slag med gassmotorer.
DEME har lagt vekk på mest mulig miljøvennlig design og tekniske løsninger, deriblant gassmotorer, Clean Design-klasse og Green Passport. Skipet skal også ha et system for energigjenvinning i form av konvertering av eksosvarme til elektrisk energi.
Finland-Norge
Fartøyet utstyres med gassmotorer og det som i hovedsak er et norskutviklet gassystem (LNG Pac) fra Wärtsilä.
Motorleveransen består av fire 9-sylindrete 46DF og to 6-sylindrede 20DF gassmotorer (dual fuel). Motorene leveres verftet i løpet av 2017, mens fartøyet skal overleveres til DEME i 2019.
Skipet skal ha en installert effekt på 44.180 kW som i tillegg til framdrift også skal gi kraft til en 3.000 tonnskran med 50 meters løftehøyde. Maks løftehøyde er på hele 170 meter, men med lavere vekt i kroken.
Fartøyet er designet med stort dekksareal og lastkapasitet slik at det kan transportere store og tunge understell og annet utstyr for vindkraftverk og offshorekonstruksjoner.
- Verdens største offshore konstruksjonsskip: Dette skipet kan løfte 420 tonn i ni meter høye bølger
Møter nye krav fra vindbransjen
Wärtsilä skriver i en pressemelding at DEME også har bestilt fire thrustere og to spesialdesignete, opptrekkbare thrustere.
DEMEs datterselskap GeoSea skal operere skipet, som skal hete «Orion».
Administrerende direktør Luc Vandenbulcke i GeoSea sier i en pressemelding at Orion vil møte nye krav fra vindkraftbransjen til montering av større, tyngre og høyere vindkraftturbiner.
– Orion vil være i stand til å montere megastore monotårn på større dyp. Med DP3 kan vi fortsette operasjoner under de mest utfordrende forhold, sier Vandenbulcke.
Orion skal ha køyeplass til 131 personer om bord.
I tillegg til installasjon av vindkraftturbiner, er fartøyet også beregnet på installasjonsarbeider for oljeindustrien samt fjerning av plattformer.
Ifølge DNV GL er det 210 skip i verden i drift eller under bestilling med LNG-motorer.
- Sjøsyke havvind-teknikere er blitt et stort problem: Det skal denne båten fikse