Konkurransen om denne rammeavtalen ble lyst ut i starten av mai, og åtte rådgivningsselskaper meldte seg på.
Avtalen er på to år i utgangspunktet, med opsjon på forlengelse i 1+1 år.
Over fire år har avtalen en anslått totalverdi på 40 millioner kroner.
I denne konkurransen var det et to-konvolutt-system. Evalueringsteamet hos oppdragsgiveren var ikke kjent med selve pristilbudene mens de vurderte tildelingskriteriet kvalitet hos hver tilbyder.
Nye Veier evaluerte først tilbudene etter de to første kriteriene oppgitt i konkurransegrunnlaget:
- Kompetanse: 60 %
- Løsningsforslag: 10 %
Pris teller 30 prosent, og kronetilbudene så slik ut:
Tilbyder | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
Sweco Norge | 1.077.500 |
WSP Norge | 1.424.600 |
Transportøkonomisk Institutt | 1.705.000 |
Asplan Viak/Vianova (arbeidsfellesskap) | 1.370.000 |
BDO | 1.490.000 |
Oslo Economics | 1.464.500 |
Menon Economics | 1.500.000 |
Vista Analyse | 1.526.000 |
Etter evaluering og vekting av alle kriteriene er Nye Veier kommet til at følgende leverandører blir tildelt kontrakt (i rangert rekkefølge):
1. Transportøkonomisk Institutt
2. Menon Economics
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
3. Vista Analyse
4. Oslo Economics
![Negative utslipp er fangst av CO2 fra biologiske kilder eller direkte fra lufta, og i dag finnes ingen insentiver for dette. Det planlagte CO2-fangstanlegget på avfall i Oslo vil ha rundt 50 prosent negative utslipp, fordi store deler av avfallet er biologisk materiale.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834686/NTB_tgAE1RrEry0.jpg)
Mangler insentiver for karbonfjerning: – Haster å få på plass