FERGEOPPRØRET

Fire fylkeskommuner går sammen i kampen om mer penger til fergene

Lanserer påvirknings-initiativ i Oslo torsdag.

Folk langs kysten har opplevd en kraftig økning i ferjeprisene. Bildet viser den helelektriske fergen Ampere i Sognefjorden.
Folk langs kysten har opplevd en kraftig økning i ferjeprisene. Bildet viser den helelektriske fergen Ampere i Sognefjorden. Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix
6. feb. 2020 - 12:48

Troms og Finnmark, Nordland, Møre og Romsdal, Vestland og KS går sammen i kampen for mer penger til fergene.

De fire fylkeskommunene og kommunesektorens organisasjon KS lanserer initiativet i Oslo fredag.

Formålet med den nye fergeklubben er å koordinere arbeidet opp mot Stortinget og regjeringen for å sikre bedre finansiering av fergetilbudet, forklarer fylkesordfører Tove-Lise Torve i Møre og Romsdal.

– Vi tenker som så at vi er sterkere sammen enn hver for oss, sier Torve til NTB.

Entreprenører i midt-Norge kan vente seg nye veioppdrag til 50 millioner kroner i året.
Les også

Vegvesenet kommer med veioppdrag for inntil 300 millioner i Midt-Norge

Sikter mot revidert

Hun sier gruppen nå har konkrete planer for å påvirke sentrale myndigheter fram mot framleggelsen av revidert nasjonalbudsjett og kommuneproposisjonen i mai.

– Vi har klare forventninger og mener regjeringen og Stortinget har et ansvar for å sikre et godt nok fergetilbud ute langs kysten, sier hun.

Bakteppet er at folk langs kysten har opplevd til dels dramatisk økning i fergeprisene. Prishoppet har utløst store protester lokalt, med sterkt engasjement i sosiale medier.

Fylkeskommunene og KS gir staten skylda og viser spesielt til hvordan investeringer i nye elferger har tært på budsjettene.

Gründer og sjef Pia Helén Smedsrud  og hennes kolleger i Augere Medical har store forventninger til teknologien de har utviklet.
Les også

Finner tarmkreft med KI

Truer med grønt kutt

KS-styreleder Gunn Marit Helgesen kommer med en skarp advarsel til regjeringen: Uten økte pengeoverføringer kan satsingen på nye lavutslipps- og nullutslippsferger havarere.

– Vi høster internasjonal anerkjennelse for omleggingen til elferger, men fylkene har ikke midler alene til å fortsette å innfri regjeringens klimapolitikk, sier Helgesen til NTB.

– Merkostnadene ved å gå over til elektriske ferger er enorme. Det er store investeringer. Fylkene har vært veldig ambisiøse og offensive på dette, men må ha hjelp fra staten hvis de skal fortsette dette løftet, advarer hun.

5. januar 2023 sto Stine Undrum som utbyggingsdirektør i Bane Nor midt i Follobane-stormen. Siden har hun byttet jobb flere ganger, og er nå i OneCo.
Les også

Tidligere Bane Nor-topp om store prosjekter: – Risky business

Protester

Andre forklaringer på de økte billettprisene er innføring av betaling med Autopass og endringer i den såkalte fergenøkkelen i inntektssystemet.

Helgesen stempler det som uholdbart å sende regningen til passasjerene.

– Da blir det protester. Det gjør inntrykk på oss når innbyggere sier de må flytte fordi de ikke har evne til å bære denne kostnaden, sier hun.

– Kostnadsveksten er formidabel, og den kan ikke bare dyttes over på innbyggerne.

Fikk statsråder på besøk

Tidligere denne uka var samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) og distriktsminister Linda Hofstad Helleland (H) på besøk i Møre og Romsdal for å møte lokalpolitikere og sinte fergependlere ansikt til ansikt.

De to statsrådene hadde ingen løfter om penger eller noen snarlig løsning å by på.

– Men hvis jeg ikke hadde ment at jeg kunne gjøre noe, hadde jeg nok heller ikke tatt turen i dag, sa Hareide til NTB.

Naf har beregnet at etterslepet på vedlikeholdet av fylkesveiene er på 105 milliarder kroner.
Les også

Fylkesveier er kritiske for forsvaret – her er etterslepet størst

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.