Kontrakten ble lyst ut 23. desember i fjor.
Ved fristen i dag var det registrert fire kvalifiseringssøknader, melder Vegvesenet.
Alle søknadene er sendt fra utenlandske selskap:
- VINCI Concessions SAS
- FCC Concesiones de Infraestructuras S.L.U
- China Communications Construction Company Ltd.
- ITINERA SPA
Gigantprosjektet har en prislapp på 17 milliarder kroner, inklusive drift og finansiering over 20 år. Selve byggingen er imidlertid anslått å koste 10 milliarder kroner.
Etter Ring 1-stenging: – En balanse i trafikksystemet
Viktig milestolpe
Prosjektleder Arve Tjønn Rinde i Vegvesenet er godt fornøyd med prosessen så langt: – Nå starter den krevende jobben med å vurdere de innkomne kvalifiseringssøknadene. Dagen i dag er en viktig milestolpe for oss som arbeider med Sotrasambandet, sier Rinde i pressemeldingen.
OPS-kontrakten er så langt den største i sitt slag i Norge, og har fått mye oppmerksomhet i bransjen.
Byggenæringens Landsforening reagerte i fjor høst på at det planlagte prosjektet til Sotra vil bli så dyrt at norske selskaper i praksis er utestengt fra å bygge og drive prosjektet.
– Antall grupperinger som har levert kvalifiseringssøknad ligger på nivå med det vi forventet, basert på tidligere erfaringer, sier direktør for Kontrakt og marked i Statens vegvesen Utbygging, Bettina Sandvin.
Prosjektformen OPS (offentlig-privat samarbeid) innebærer at Vegvesenet inngår kontrakt med et selskap som skal finansiere, bygge og drifte strekningen i 25 år.
Fram til midten av april skal Vegvesenet gå gjennom dokumentasjon og vurdere om selskapene er kvalifisert i forhold til kravene i kontraktsutlysingen. På bakgrunn av disse vurderingene skal det velges ut tre grupperinger som går videre til dialog og forhandlinger.
Grupperingene som blir med videre blir valgt ut på basis av erfaring med prosjektering, finansiering, bygging og drift, helse, miljø og sikkerhet (HMS), samt økonomisk kapasitet.
Kontrakten ventes å bli signert høsten 2021.
Sotrasambandet: – Bruddene er omfattende og alvorlige