Vegvesenet har lyst ut en rammeavtale om hovedinspeksjoner av bruer og fergekaier på riksveinettet i 2021 og eventuelt 2022. Den gjelder for området fra og med Rogaland og nordetter hele kysten til og med gamle Finnmark.
I år ligger det an til 130 hovedinspeksjoner av bruer, samt 38 inspeksjoner av fergeleier i denne kontrakten.
I oppdraget ligger også registrering av skader i bruforvaltningsprogrammet BRUTUS, dokumentasjon av skader i form av bilder og video, samt rapporter og tiltak. Vegvesenet gjør oppmerksom på at antall bruer som skal inspiseres kan variere noe fra år til år.
Disse fire har meldt seg på i konkurransen om rammeavtalen:
- Norconsult
- HR Prosjekt
- Axess
- Multiconsult Norge
Av disse skal en leverandør plukkes ut.
Anslått verdi er i utlysingen anslått til 12 millioner kroner, mens i protokollen fra åpningen er tallet ni millioner kroner inklusive opsjonen.
Startdato for oppdraget er satt til 24. mai 2021, og sluttdato er 31. oktober. Oppdragsgiver har opsjon på å forlenge avtalen med ett år.
Nå blir denne trebrua erstattet med betongbru
Vegvesenet er godt fornøyd
– Vi er godt fornøyde med deltakelsen i konkurransen. Det er store og seriøse aktører som er interesserte i dette oppdraget. Nå skal vi kvalitetssikre og kontrollregne tilbudene, og tar sikte på å undertegne kontrakt med den valgte tilbyderen så snart som mulig. Inspeksjonene starter kort tid etter det, og skal være sluttført innen utgangen av oktober, før vinteren setter inn, sier seksjonssjef Stein Inge Rasmussen og bruingeniør Kurt Frode Grundstad på fagressurs bru i Statens vegvesen, i en epost til Veier24.
Vegvesenet ønsker også å presisere at anbudskonkurransen for hovedinspeksjon av om lag 100 brukonstruksjoner i 2021, bare er en liten del av etatens totale årlige inspeksjonsregime.
Statens vegvesen har ansvar for i overkant av 6000 brukonstruksjoner. I løpet av året 2021 gjør Vegvesenet 3000 enkeltinspeksjoner og 1500 hovedinspeksjoner.
– Det er bare en liten andel av dem, som de 100 i dette tilfellet, som settes ut til konsulent. Dette er fordi vi ikke har kapasitet til å utføre hele det viktige inspeksjonsarbeidet i egen regi. Vi stiller strenge krav til dokumentasjon etter inspeksjonene, slik at vi til enhver tid har oversikt over vedlikeholdsbehovet på kort og lang sikt, sier Rasmussen.
Ser du forskjellen?: Mener løsningen kan kutte store mengder drivstoff fra én type båter