PROSJEKTER

Fire tilbydere skal konkurrere om å bygge ny E6 over Kvænangsfjellet

Fire grupperinger av entreprenører og rådgivere er kvalifisert til å levere tilbud og konkurrere å bygge ny E6 Kvænangsfjellet.

Kolonnekjøring over Kvænangsfjellet vinterstid.
Kolonnekjøring over Kvænangsfjellet vinterstid. Foto: Christian Altmann
2. sep. 2020 - 13:44

Nye Veier melder at disse fire grupperingene skal konkurrere om entreprisen:

Entreprenør Rådgiver
NCC Norge Sweco Norge AS NCC AB 
Leonhard Nilsen & Sønner  Otera Traftec ASAsplan Viak ASTECNICA Y PROYECTOS S.A. (TYPSA) 
Arbeidsfellesskapet Comsa S.A.U. og Bertelsen & Garpestad  SWS Engineering SpAAFRY Norway
Arbeidsfellesskapet Cengiz Insaat Sanayi ve Ticarets a.s og Ballast Nedam Infra B.V Cowi AS (Norge)Cowi A/S (Danmark)

– Nå har vi fire prekvalifiserte grupperinger videre til tilbudsfasen, det er vi svært tilfredse med. Vår vurdering er at vi er sikret god konkurranse om dette anbudet, sier adm. dir. Anette Aanesland i Nye Veier i pressemeldingen.

Flere ganger har Hallingdalselva gått over sine bredder på riksvei 7. Statens vegvesen vil ha en slutt på tilstander som dette.
Les også

Vegvesenet: Vil heve flomutsatte riksvei 7 i Nesbyen

Stengt 80 ganger i fjor

Prosjektet E6 Kvænangsfjellet skal sikre mer forutsigbar vinterferdsel over fjellovergangen. Fjellovergangen mellom kommunene Nordreisa og Kvænangen i Troms og Finnmark fylke er ofte stengt på grunn av skredfare og sterk vind som skaper drivsnø. Når veien er stengt, er eneste omkjøringsmulighet via Finland, en omvei på nesten 70 mil og åtte timer ekstra kjøretid. Sist vinter var fjellovergangen stengt cirka 80 ganger.

– Det er viktig at trafikantene får en bedre og tryggere vei med forutsigbar fremkommelighet på vinterhalvåret. Det er først og fremst det prosjektet skal løse, sier Johan Arnt Vatnan, prosjektdirektør i Nye Veier i meldingen.

Nye Veier detaljregulerer strekningen sammen med planfaglig rådgiver Rambøll Norge. Valg av entreprenør og rådgiver vil trolig gjøres på nyåret. Prosjektet omfatter blant annet to tunneler.

Flere veier ble ødelagt etter ekstremværet Hans.
Les også

Fersk rapport: Ressurser til sikringsarbeid bør «økes betraktelig»

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.