Nye Veier melder at disse fire grupperingene skal konkurrere om entreprisen:
Entreprenør | Rådgiver |
NCC Norge | Sweco Norge AS NCC AB |
Leonhard Nilsen & Sønner | Otera Traftec ASAsplan Viak ASTECNICA Y PROYECTOS S.A. (TYPSA) |
Arbeidsfellesskapet Comsa S.A.U. og Bertelsen & Garpestad | SWS Engineering SpAAFRY Norway |
Arbeidsfellesskapet Cengiz Insaat Sanayi ve Ticarets a.s og Ballast Nedam Infra B.V | Cowi AS (Norge)Cowi A/S (Danmark) |
– Nå har vi fire prekvalifiserte grupperinger videre til tilbudsfasen, det er vi svært tilfredse med. Vår vurdering er at vi er sikret god konkurranse om dette anbudet, sier adm. dir. Anette Aanesland i Nye Veier i pressemeldingen.
Vegvesenet: Vil heve flomutsatte riksvei 7 i Nesbyen
Stengt 80 ganger i fjor
Prosjektet E6 Kvænangsfjellet skal sikre mer forutsigbar vinterferdsel over fjellovergangen. Fjellovergangen mellom kommunene Nordreisa og Kvænangen i Troms og Finnmark fylke er ofte stengt på grunn av skredfare og sterk vind som skaper drivsnø. Når veien er stengt, er eneste omkjøringsmulighet via Finland, en omvei på nesten 70 mil og åtte timer ekstra kjøretid. Sist vinter var fjellovergangen stengt cirka 80 ganger.
– Det er viktig at trafikantene får en bedre og tryggere vei med forutsigbar fremkommelighet på vinterhalvåret. Det er først og fremst det prosjektet skal løse, sier Johan Arnt Vatnan, prosjektdirektør i Nye Veier i meldingen.
Nye Veier detaljregulerer strekningen sammen med planfaglig rådgiver Rambøll Norge. Valg av entreprenør og rådgiver vil trolig gjøres på nyåret. Prosjektet omfatter blant annet to tunneler.
Fersk rapport: Ressurser til sikringsarbeid bør «økes betraktelig»