Den nye driftskontrakten 9102 Hallingdal-Valdres 2021-2026 handler om riksveier med tilhørende anlegg i de fleste kommunene i Valdres og Hallingdal, i tillegg til Ringerike.
Her skal tilbyderne levere sine tilbud etter et såkalt to-konvolutt-system. Prisene ligger i konvolutt 2, som først vil åpnes etter at konvolutt 1 er evaluert.
Og disse kjemper om å få drifte riksvegene i Hallingdal og Valdres i perioden 2021-2026:
- Engebretsen Ingeniør - Entreprenør
- Mesta
- Presis Vegdrift
- Veidekke Industri
Kontrakten for Hallingdal og Valdres omfatter drift av E16, riksveg 7 og riksveg 52 – totalt 517 kilometer riksvei i lavlandet og på høyfjellet.
Kontraktsperioden går fra 1. september 2021 til 2026, med mulighet for tre år forlengelse.
Britene lager egen karbontoll – Norge sitter på gjerdet
Evnen til å redusere klimautslipp blir viktig
Statens vegvesen har skjerpet miljøkravene og belønner entreprenører som vil gjøre en innsats for klimaet. Alle nye driftskontrakter for riksveier som Vegvesenet lyser ut i år, har nye krav til miljøsertifisering og rapportering av CO2-utslipp, skriver Vegvesenet i en pressemelding.
Selv om pris veier tyngst i tildelingen av Hallingdal-Valdres-kontrakten, spiller for første gang reduksjon i klimaavtrykket en viktig rolle for hvem som får jobben. Hallingdal og Valdres er første driftsområde hvor entreprenørens evne til å redusere kontraktens CO2-utslipp skal vektes i tildelingen, heter det.
Skal bruke 70 mill. på å rehabilitere denne tunnelen fra 1967
Kontrakten blir tildelt etter et to-konvolutt-system
Tilbyderne har levert sine tilbud etter et såkalt to-konvolutt-system. Konvolutt 1 inneholder beskrivelse av entreprenørens kontraktforståelse og hvordan de vil redusere kontraktens CO2-utslipp. Kontraktforståelsen vektes med 10 prosent mens CO2-reduksjonen vektes med 20 prosent. Konvolutt 2 består av pris og vektes 70 prosent.
– For at evalueringen av konvolutt 1, altså andre tildelingskriterier enn pris, skal skje nøytralt og uavhengig av pris, åpner vi ikke konvolutt 2 før evaluering av konvolutt 1 er ferdig, sier prosjektleder Mizanur Rahaman i Statens vegvesen i meldingen.
– Vi håper at entreprenørene kan tilby oss et driftsopplegg og en maskinpark som reduserer CO2-avtrykket i kontrakten, blant annet ved å ta i bruk grønn teknologi. Hvordan de løser dette, er opp til dem. Nå er vi spente på å se hva slags løsninger entreprenørene kan tilby, sier Rahaman.
Hvem som får kontrakten, blir avgjort rett over påske.
Forskere: Mener overgangen til grønt hydrogen vil få betydelige miljøkonsekvenser