Vegvesenet skal sørge for at Naustdalstunnelen, Fjærlandstunnelen og Storehaugtunnelen skal få nye eller utvidede nisjer.
I dag gikk tilbudsfristen for dette oppdraget ut, og disse fire har meldt seg på i kampen:
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks mva. |
Aurstad Tunnel | 35.526.227 |
Hæhre Entreprenør | 35.992.055 |
BMO Tunnelsikring | 43.587.800 |
Magne Hafstad | 52.113.963 |
NB: Tilbudene skal kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.
Naustdalstunnelen på riksvei 5 mellom Førde og Florø er 5970 meter lang. Her skal det sprenges ut to nye snunisjer. Ei nisje skal ligge cirka 500 meter inn fra Naustdalsiden, og den andre rundt 600 meter inn fra Florøsiden. Det er usikkert hvor langt de sprengte massene fra Naustdalssiden må kjøres, og entreprenøren skal prise flere alternativer.
Fjærlandstunnelen er også en del av riksvei 5, og ligger mellom Sogndal og Skei i Jølster. Den er 6520 meter lang. Her skal en eksisterende nisje nederst i tunnelen (mot Bøyadalen) forlenges med 30 meter. Sprengt stein skal fraktes nesten sju kilometer til deponi.
I Storehaugtunnelen på riksvei 13 Vikafjellet rett sør for Sognefjorden skal det sprenges ny nisje innenfor kuldeporten. Sprengt stein skal transporteres cirka sju kilometer, og skal brukes til å opparbeide parkeringsareal.
Tunnelarbeidet på E6 gikk lettere enn ventet – så møtte de den fryktede kvikkleiren