TUNNELER

Fire vil strosse nye nisjer i tre riksveitunneler: Hårfin forskjell mellom Aurstad og Hæhre

Kun rundt 450.000 kroner skiller - i et oppdrag til rundt 35 millioner.

Søndre portal til Naustdalstunnelen mellom Førde og Florø.
Søndre portal til Naustdalstunnelen mellom Førde og Florø. Foto: Google Maps
30. juni 2021 - 16:10

Vegvesenet skal sørge for at Naustdalstunnelen, Fjærlandstunnelen og Storehaugtunnelen skal få nye eller utvidede nisjer.

I dag gikk tilbudsfristen for dette oppdraget ut, og disse fire har meldt seg på i kampen:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks mva.
Aurstad Tunnel 35.526.227
Hæhre Entreprenør 35.992.055
BMO Tunnelsikring 43.587.800
Magne Hafstad 52.113.963

NB: Tilbudene skal kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.

Naustdalstunnelen på riksvei 5 mellom Førde og Florø er 5970 meter lang. Her skal det sprenges ut to nye snunisjer. Ei nisje skal ligge cirka 500 meter inn fra Naustdalsiden, og den andre rundt 600 meter inn fra Florøsiden. Det er usikkert hvor langt de sprengte massene fra Naustdalssiden må kjøres, og entreprenøren skal prise flere alternativer.

Fjærlandstunnelen er også en del av riksvei 5, og ligger mellom Sogndal og Skei i Jølster. Den er 6520 meter lang. Her skal en eksisterende nisje nederst i tunnelen (mot Bøyadalen) forlenges med 30 meter. Sprengt stein skal fraktes nesten sju kilometer til deponi.

Storehaugtunnelen på riksvei 13 Vikafjellet rett sør for Sognefjorden skal det sprenges ny nisje innenfor kuldeporten. Sprengt stein skal transporteres cirka sju kilometer, og skal brukes til å opparbeide parkeringsareal.

Prosjektsjef Lars Erik Moe ved Vollselvbrua helt i sørenden av strekningen: – Brua var opprinnelig tenkt å ligge delvis på fyllinger, og det ville gitt bedre massebalanse. Men de fyllingene hadde ikke grunnen tålt.
Les også

Tunnelarbeidet på E6 gikk lettere enn ventet – så møtte de den fryktede kvikkleiren

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.