Fiskerstrand Verft skal bygge fergen, som er designet av Multi Maritime. Designselskapet leverer alt av tegningspakker og klasse- og myndighetsunderlag.
– Vi har jobbet tett med Torghatten Trafikkselskap med utvikling av fergen, sier administrerende direktør Gjermund Johannessen i Multi Maritime til Teknisk Ukeblad.
Vant anbudskonkurranse
Selv om verftet og designselskapet har samme eiere, var det ikke en selvfølge at Fiskerstrand skulle bygge verdens første ferge som skal gå på 100 prosent bærekraftige energibærere.
– Det var helt opp til Torghatten å velge verft ut fra egen anbud. Det er veldig gledelig at det var et norsk verft som vant, sier Johannesen.
Fergen utstyres med fire generatorsett som er garantert å kunne gå på 100 prosent 2. generasjons biodiesel. Det er bare et fåtall leverandører som kan garantere det.
- Nå blir det mindre støy fra kaia: Larvik-ferge skal over på landstrøm
En halv "Ampere"
Valget falt på fire mindre genset, levert av Nogva med Scania DI16-motorer.
– Vi valgte fire mindre genset, hver på 500 kW, for å kunne være mer fleksibel, opplyser Johannessen.
Fergen får i tillegg en batteripakke på 500 kWh, det vil si tilsvarende halvparten av det batterifergen Ampere har. Batteriene tar effekttopper og gjør det mulig å kjøre dieselmotorene mest mulig optimalt.
– Batteriene vil lades om natta og ved lengre kaiopphold, sier Johannessen.
Valget av ladesystem er foreløpig ikke avgjort.
Kan bli 100 prosent el-ferge
ABB leverer det elektriske systemet, med LG-batterier levert av ZEM. Rolls-Royce leverer azipullpropeller.
Multi Maritime har også lagt til rette for at ferga på et seinere tidspunkt kan bygges om til 100 prosent batteridrift.
Da legges det opp til batteripakker på til sammen 2.000 kWh. Til sammenlikning har batterifergen Ampere to batteripakker på til sammen 1.000 kWh.
- Verdens første store batteriferge har gått i et år: Dette blir ferge nummer to
Tett dekk mot været
Den snaut 70 meter lange fergen skal tåle tøffe værforhold og bygges med tett værdekk for å trafikkere Tjøtta – Forvik-sambandet på Helgeland fra våren 2017.
Det er plass til i alt 60 biler: 50 biler på hoveddekk og 10 på et hengedekk. Det er også plass til seks fullastede vogntog.
Tegner for harde livet
Multi Maritime, som har 26 ansatte, har jobbet med prosjektet over lengre tid. Produksjonstegninger leveres fortløpende til skrogverftet i Tyrkia.
Ferdig skrog taues til Fiskerstrand for utrustning før levering om et drøyt år.
Torghatten Trafikkselskap er stolte over å være først ute med en biodiesel plug-in hybrid ferge.
– Vi ønsker å være et miljøvennlig, framoverlent og nytenkende transportselskap. Vi gjør dette på eget initiativ, uten krav fra myndighetene, og i tett dialog med Nordland fylkeskommune, sier direktør Stein Andre Herigstad-Olsen i en pressemelding.
Avgjørelsen er i tråd med stortingets krav om at nye ferger i statlige samband skal bygges med null- eller lavutslippsteknologi.
Lavere utslipp
Fergen vil ha 60 prosent lavere CO2-utslipp og samtidig redusere drivstofforbruket med 20 prosent, sammenliknet med en ordinær dieselferge. I tillegg blir det 85 prosent mindre NOx-utslipp. Torghatten får derfor støtte fra NOx fondet.
Daglig leder i fondet, Tommy Johnsen, sier i en pressemelding at de er glade for å ha bidratt til prosjektet.
– Med innovativ kombinasjon av tekniske løsninger som batterihybrid og eksosrensing, kan slike ferger oppnå høy investeringsstøtte fra NOx-fondet. Vi håper å se flere slike prosjekter fremover, sier Tommy Johnsen.
Stolt verftssjef
Administrerende direktør ved Fiskerstrand Verft AS, Rolf Fiskerstrand, sier at det er givende å være med på et nyskapende prosjekt som møter framtidas utslippskrav.
– Vi er glade for at Torghatten Trafikkselskap satser på denne løsningen, der vi i Fiskerstrand i felleskap med rederi og designer får utvikle og bygge et fartøy med morgendagens teknologi, sier Fiskerstrand.
Miljøglede
Miljøstiftelsen Zero er godt fornøyd.
– Dette er veldig gode nyheter for fornybar fergedrift fra Torghatten. Bygging av en ny ferge med ladbar hybrid og biodrivstoff utenom anbudskrav viser for at det grønne skiftet til fornybar fergedrift nå for alvor er i full gang, sier Marius Gjerset, teknologiansvarlig i Zero.
Zero synes det er spesielt gledelig at norske verft leder an i bygging av neste generasjon fornybare og nullutslipp fergeløsninger.
– Nå håper vi det blir tilrettelagt for mer strøm på kaia, slik at fergen kan gå på så mye strøm som mulig - slik den er tilrettelagt for, sier Gjerset til TU.