MARITIM

Fjord 1 bygger om fire dieselferger til hybrid

Har valgt to verft til ombyggingen.

MF Storfjord er bygget i 2011 og har plass til 122 biler og 292 passasjerer. Før 2020 blir fergen elektrisk.
MF Storfjord er bygget i 2011 og har plass til 122 biler og 292 passasjerer. Før 2020 blir fergen elektrisk. Foto: Fjord1
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
20. feb. 2019 - 09:34

Fiskerstrand Verft og Baatbygg har fått to ferger hver til ombygging. Fjord 1 har valgt Fiskerstrand til å bygge om MF Årdal og MF Lærdal, mens Baatbygg skal jobbe med MF Storfjord og MF Julsund.

Fiskerstrand leverte MF Lærdal i 1997 og MF Årdal i 2008.

Hybridsystemet leveres av Siemens. Acel skal stå for prosjektering, tavlebygging, elektroinstallasjon, test og idriftsetting.

Arbeidene kommer til å pågå fram til november i år.

Helelektriske

Fiskerstrand opplyser at fergene skal oppgraderes i henhold til DNV-GLs «battery power» notasjon. Batteriene vil være primær-energikilde i framdriftssystemet.

MF Årdal er 92 meter lang og har plass til 92 biler og 292 passasjerer. Multi Maritime har designet fergen, som nå blir elektrisk. <i>Foto:  Fjord1</i>
MF Årdal er 92 meter lang og har plass til 92 biler og 292 passasjerer. Multi Maritime har designet fergen, som nå blir elektrisk. Foto:  Fjord1

Eksisterende kjølesystemer, ventilasjonssystem og brann/sikkerhetssystem blir oppgradert og tilpasset. Kontrollsystemene skal også oppgraderes.

Siemens er valgt som systemleverandør og skal levere BlueDrive PlusC tavler, Energy Management Systemet (EMS), ladesystemer og batterier i forbindelse med oppgraderingen. Isowest, Acel, Rolls-Royce Marine og Aeron blir også viktige bidragsytere i dette prosjektet

Ombyggingen medfører at fergene tas ut av drift i 15-18 uker. 

Acel skriver i en pressemelding at kontraktene er utfordrende på grunn av kompleksitet og kort utrustningstid.

Plan og samarbeid

Samtidig må fergene være klare til å gå rett tilbake i normal rutedrift. Det krever nitid planlegging og godt samarbeid med de andre aktørene, ifølge Acel-sjefen

– Dette er fire stor ombyggingskontrakter med betydelige mengder utstyrsleveranser, produksjonstimer, prosjekttimer og test og igangkjøring, sier administrerende direktør Klaus Kjerstad. 

Avdelingsleder for Marine Installasjoner i Acel, Arne Vedlog, sier at de kjenner  Fiskerstrand godt og har jobbet med dem på flere prosjekter. 

– Vi gleder oss til å bli kjent med Baatbygg. Vi vet at der er et erfarent verft med godt rykte, sier Vedlog.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Bli en mester i skytjenester
Bli en mester i skytjenester

Sikter mot maritim elektrifisering

Acel opplyser at selskapet ble hardt rammet av offshorenedgangen, men har jobbet målbevisst mot landbasert industri og det maritime markedet med elektrifisering. 

– Kompetansen er bygget opp mot dette segment for å være konkurransedyktig. Vi har hatt flere oppdrag med elektrifisering av mindre arbeidsbåter og et fergenybygg ved Fiskerstrand. Nå gleder vi oss over et større ombyggingsprosjekt, sier Kjerstad.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.