Fiskerstrand Verft og Baatbygg har fått to ferger hver til ombygging. Fjord 1 har valgt Fiskerstrand til å bygge om MF Årdal og MF Lærdal, mens Baatbygg skal jobbe med MF Storfjord og MF Julsund.
Fiskerstrand leverte MF Lærdal i 1997 og MF Årdal i 2008.
Hybridsystemet leveres av Siemens. Acel skal stå for prosjektering, tavlebygging, elektroinstallasjon, test og idriftsetting.
Arbeidene kommer til å pågå fram til november i år.
- Ferdigløsning: Leif sluttet på oljebase for å lage elektriske arbeidsbåter
Helelektriske
Fiskerstrand opplyser at fergene skal oppgraderes i henhold til DNV-GLs «battery power» notasjon. Batteriene vil være primær-energikilde i framdriftssystemet.
![MF Årdal er 92 meter lang og har plass til 92 biler og 292 passasjerer. Multi Maritime har designet fergen, som nå blir elektrisk. <i>Foto: Fjord1</i>](https://images.gfx.no/290x/2398/2398346/MF%2520ardal.jpg)
Eksisterende kjølesystemer, ventilasjonssystem og brann/sikkerhetssystem blir oppgradert og tilpasset. Kontrollsystemene skal også oppgraderes.
Siemens er valgt som systemleverandør og skal levere BlueDrive PlusC tavler, Energy Management Systemet (EMS), ladesystemer og batterier i forbindelse med oppgraderingen. Isowest, Acel, Rolls-Royce Marine og Aeron blir også viktige bidragsytere i dette prosjektet
Ombyggingen medfører at fergene tas ut av drift i 15-18 uker.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Acel skriver i en pressemelding at kontraktene er utfordrende på grunn av kompleksitet og kort utrustningstid.
- Cruise uten eksos er utopi, sier de store: Mulig i 2030, sier Viking
Plan og samarbeid
Samtidig må fergene være klare til å gå rett tilbake i normal rutedrift. Det krever nitid planlegging og godt samarbeid med de andre aktørene, ifølge Acel-sjefen
– Dette er fire stor ombyggingskontrakter med betydelige mengder utstyrsleveranser, produksjonstimer, prosjekttimer og test og igangkjøring, sier administrerende direktør Klaus Kjerstad.
Avdelingsleder for Marine Installasjoner i Acel, Arne Vedlog, sier at de kjenner Fiskerstrand godt og har jobbet med dem på flere prosjekter.
– Vi gleder oss til å bli kjent med Baatbygg. Vi vet at der er et erfarent verft med godt rykte, sier Vedlog.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Storskala havvindpark i Sverige skal drive et av Europas største prosjekter for grønt hydrogen](https://images.gfx.no/1000x333/2783/2783549/Offshore%2520wind%2520power%2520generation.jpg)
Sikter mot maritim elektrifisering
Acel opplyser at selskapet ble hardt rammet av offshorenedgangen, men har jobbet målbevisst mot landbasert industri og det maritime markedet med elektrifisering.
– Kompetansen er bygget opp mot dette segment for å være konkurransedyktig. Vi har hatt flere oppdrag med elektrifisering av mindre arbeidsbåter og et fergenybygg ved Fiskerstrand. Nå gleder vi oss over et større ombyggingsprosjekt, sier Kjerstad.
- «Superskipene» er levert: Nå er det full fart på hurtigruteskip for Kleven