Flere flyselskaper er tvunget til å sette sine Dreamliner-fly på bakken på grunn av problemer med Rolls-Royce-motorene, melder NRK.
Deler i de nye Trent 1000-motorene holder ikke mål og må byttes oftere enn planlagt. Årsaken til at flyene må settes på bakken er at de mangler reservedeler. Produsenten Boeing har ikke kapasitet til å produsere nok deler, eller til å ha nye motorer på lager, noe som igjen skal øke øke køen av fly med motorer som må vedlikeholdes.
- Utdatert batteriteknologi: Her er Dreamliner-problemet
Vil påvirke ruteplanen
Air New Zealand måtte nylig sette flere av sine Dreamlinere på bakken, noe også Virgin Atlantic og British Airways har blitt tvunget til, ifølge The Telegraph.
Norwegians Dreamlinere er utstyrt med de samme motorene, og forventer at de også vil få problemer.
– Til syvende og sist vil også vi bli rammet ettersom det rammer alle Trent 1000-motorene som sitter montert på 787 Dreamliner, sier teknisk direktør i Norwegian, Erik Nordby til NRK.
Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Agentisk KI: – Handler om å få KI til å utføre oppgaver og prosesser for deg nærmest av seg selv
– For vår del så gir det en større vedlikeholdsbyrde på flyene, noe som koster penger. Sikkerheten blir ivaretatt, men flyene opererer ikke i ruteplanen som vi ønsker når det er motorproblemer, sier Nordby.
Årsaken til at fly blir satt på bakken hos flere selskaper skal være at bladene innvending i turbinen ikke holder så lenge som beregnet, ifølge Nordby.
Norwegian har egne reservemotorer på lager, men har ikke vurdert å bytte ut motorene med andre, tross problemene.
Allerede i 2013 hadde Norwegian Dreamline-trøbbel. Også den gangen pekte Norwegian på mangel på reservedeler som et problem.