Oddvar Kaarmo, sjefingeniør i Vegdirektoratet, sier dette om status for riksveitunnelene i et intervju med Våre Veger:
– I områdene Sør, Øst, Midt og Nord nærmer vi oss sluttfasen. Det er noen tunneler igjen i hvert område. I området Vest gjenstår fortsatt en del tunneler. At vi er snaut halvveis er tilnærmet riktig, dels fordi omfanget er størst her, sier han til Våre Veger.
![Entreprenøren skal bygge dette kompliserte tunnelområdet i fjellet under Kvitsøy.](https://images.gfx.no/130x87/2842/2842434/Tunnelinnslaget%2520og%2520anlegget%2520p%25C3%25A5%2520Kvits%25C3%25B8y.jpg)
Implenia/Stangeland: Skal bygge komplisert Rogfast-tunnel for seks milliarder
Kritisk forfall styrer mye
– Er det generelt slik at veieierne ligger etter fristen, men at de gjør så mye de klarer i forhold til pengene som finnes?
![Sjefingeniør Oddvar Kaarmo, Statens vegvesen <i>Foto: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2624/2624000/Oddvar%2520Kaarmo.jpg)
– Nei. Det er krevende at det ikke er et sylskarpt skille mellom kravene i tunnelsikkerhetsforskriften og det kritiske forfallet i en tunnel. For eksempel: Tunnelen kan ha det utstyret den skal ha i henhold til forskriften, men det fungerer ikke i henhold til dagens krav, sier Kaarmo.
– Av det utstyret vi skifter ut i tunnelene, for eksempel ventilasjon, så ble det bygd med langt lavere effekt enn hva som er kravet i dag. Forskriften stiller bare krav til at det skal være mekanisk ventilasjon. Men er den ventilasjonen god nok til å håndtere eventuelle problemer i tunnelen? Kort sagt: Hvor går grensen for når det er brudd på forskriften og når det er kritisk forfall? Det er en gråsone der som er vanskelig å definere, sier han.
– Et eksempel til: Hvis vi forholder oss strengt til forskriftskravene, så må vi stenge en spesifikk tunnel i dag for å skifte ut utstyr. Men så må vi kanskje stenge den på grunn av kritisk forfall om noen år igjen, med alt det medfører, sier Kaarmo til Våre Veger.
![Da et vogntog lastet med 27 tonn brunost tok fyr i Brattlitunnelen i Nordland i 2013, brant osten i fire døgn (bildet). Fortsatt mangler det nødfortau og snunisjer i tunnelen, som ikke er oppgradert etter sikkerhetsforskriften.](https://images.gfx.no/130x87/2820/2820862/IMG_0397%2520(2).jpg)
Vil utsette oppgradering av de mest utsatte tunnelene. Erkjenner at det gir dårligere tunnelsikkerhet
Fylkesveiene: 117 av 172 tunneler gjenstår
Våre Veger har skaffet en oversikt fra fire av fylkene med flest veitunneler i landet: De to nordligste fylkene, Vestland samt Møre og Romsdal.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
I disse fire fylkene er 172 veitunneler på fylkesveier omfattet av tunnelsikkerhetsforskriften.
55 av disse tunnelene er rehabilitert. 117 tunneler - om lag en tredjedel - er ikke rehabilitert.
Fylkesvegtunnelene skulle i henhold til forskriften vært ferdige innen 1. januar 2020, men fristen er blitt utvidet med fem år for fylker med stor tunnelmasse.
Men 2025-fristen er umulig å nå for flere fylker. Nå drøfter Samferdselsdepartementet, Vegdirektoratet og fylkene om fristen skal utvides til 2030. Og det er flere av fylkene interessert i. Det er i så fall departementet som må sørge for en endring i den aktuelle forskriften for fylkesveitunnelene.
![De to nye hydrogenfergene over Vestfjorden skal drives med hydrogen, men i mangel av offentlig finansiering er seks nye samband utlyst i år uten krav til nullutslipp.](https://images.gfx.no/130x87/2842/2842905/H2-Ferge%2520Torghatten_Norwegian%2520Ship%2520Design_2.jpg)
Nå står staten i veien for utslippskutt
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Kyoto Group og Schneider Electric inngår intensjonsavtale – skal elektrifisere industrien sammen](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826421/Ronny_Micaelsen_1600x900.jpg)
(Dette er en smakebit av en artikkel. Du kan lese hele saken i den nyeste papirutgaven av Våre Veger. Bestill abonnement her)