Byggingen av verdens lengste veitunnel med seks kjørefelt er et av de største pågående infrastrukturprosjekter i Sverige, og er et viktig grep for å løse trafikkproblemene i Stockholmsregionen.
Etter fire års anleggstid har problemene vært så mange, at man nå har rekalkulert hele prosjektet.
– Kunnskapen vi sitter med i dag gjør at vi bedømmer den opprinnelige byggetiden på ti år som alt for optimistisk, forteller prosjektsjef Johan Brantmark i en pressemelding i dag.
– De største årsakene til at prosjektet får en forlenget byggetid og økte kostnader er de geologiske forholdene i enkelte områder hvor vi sprenger, samt at vi måtte bryte kontrakten og anleggsarbeidene på Lövo, sier han.
«Kronjuvelen» i nye E39: – Måtte skyte oss ut
Sprekker med ti prosent
Dette året har Trafikverket brukt mye tid på nye tids- og kostnadsanalyser for prosjektet, og nå er konklusjonen klar. Den viser en økt kostnad på cirka ti prosent, eller omlag 3,3 milliarder kroner. Det innebærer at kostnadene for E4-prosjektet øker fra 34,4 milliarder til 37,7 milliarder svenske kroner.
Samtidig er det klart at hele E4 Förbifart Stockholm ikke kan åpnes for trafikk før i 2030. Det er fire år senere enn den opprinnelige planen.
– Vi ser også i den nye nye analysen at installasjon og testing av anlegget vil ta lengre tid og koste mer enn opprinnelig beregnet, forteller Johan Brantmark.
I følge Trafikverket tilsvarer energiforbruket og elkraftutrustningen som trengs for å drifte tunnelen, behovet i en mindre kommune. Og en sikker, høyteknologisk tunnelelektronikk krever tid å få testet ut, og det vil ta lengre tid enn tidligere forutsatt, melder de svenske veimyndighetene.
God framdrift i høst
Arbeidet fortsetter som planlagt med finansieringen slik det er skissert i Nasjonal plan. Men hvordan merkostnaden skal finansieres er foreløpig ikke avklart mellom Trafikverket og Regjeringen.
Italiensk firma er igjen blitt avvist fra Vegvesen-konkurranse
Samtidig jobber Trafikverket med å få en ny entreprenør på plass på Lovön.
I følge pressemeldingen har prosjektet i løpet av høsten hatt god framdrift gjennom hele traseen, cirka 800 meter tunnel per måned.