Byggingen av verdens lengste veitunnel med seks kjørefelt er et av de største pågående infrastrukturprosjekter i Sverige, og er et viktig grep for å løse trafikkproblemene i Stockholmsregionen.
Etter fire års anleggstid har problemene vært så mange, at man nå har rekalkulert hele prosjektet.
– Kunnskapen vi sitter med i dag gjør at vi bedømmer den opprinnelige byggetiden på ti år som alt for optimistisk, forteller prosjektsjef Johan Brantmark i en pressemelding i dag.
– De største årsakene til at prosjektet får en forlenget byggetid og økte kostnader er de geologiske forholdene i enkelte områder hvor vi sprenger, samt at vi måtte bryte kontrakten og anleggsarbeidene på Lövo, sier han.
Sprekker med ti prosent
Dette året har Trafikverket brukt mye tid på nye tids- og kostnadsanalyser for prosjektet, og nå er konklusjonen klar. Den viser en økt kostnad på cirka ti prosent, eller omlag 3,3 milliarder kroner. Det innebærer at kostnadene for E4-prosjektet øker fra 34,4 milliarder til 37,7 milliarder svenske kroner.
Samtidig er det klart at hele E4 Förbifart Stockholm ikke kan åpnes for trafikk før i 2030. Det er fire år senere enn den opprinnelige planen.
– Vi ser også i den nye nye analysen at installasjon og testing av anlegget vil ta lengre tid og koste mer enn opprinnelig beregnet, forteller Johan Brantmark.
I følge Trafikverket tilsvarer energiforbruket og elkraftutrustningen som trengs for å drifte tunnelen, behovet i en mindre kommune. Og en sikker, høyteknologisk tunnelelektronikk krever tid å få testet ut, og det vil ta lengre tid enn tidligere forutsatt, melder de svenske veimyndighetene.
God framdrift i høst
Arbeidet fortsetter som planlagt med finansieringen slik det er skissert i Nasjonal plan. Men hvordan merkostnaden skal finansieres er foreløpig ikke avklart mellom Trafikverket og Regjeringen.
Programvarefeil lammer den svenske Ådalsbanen: – Jobber kvelder og helger for å rette feilen
Samtidig jobber Trafikverket med å få en ny entreprenør på plass på Lovön.
I følge pressemeldingen har prosjektet i løpet av høsten hatt god framdrift gjennom hele traseen, cirka 800 meter tunnel per måned.