Byggingen av verdens lengste veitunnel med seks kjørefelt er et av de største pågående infrastrukturprosjekter i Sverige, og er et viktig grep for å løse trafikkproblemene i Stockholmsregionen.
Etter fire års anleggstid har problemene vært så mange, at man nå har rekalkulert hele prosjektet.
– Kunnskapen vi sitter med i dag gjør at vi bedømmer den opprinnelige byggetiden på ti år som alt for optimistisk, forteller prosjektsjef Johan Brantmark i en pressemelding i dag.
– De største årsakene til at prosjektet får en forlenget byggetid og økte kostnader er de geologiske forholdene i enkelte områder hvor vi sprenger, samt at vi måtte bryte kontrakten og anleggsarbeidene på Lövo, sier han.
![Tverrå bru på riksvei 9 er ikke store konstruksjonen. Nå skal den rives, og ny og bedre bru kommer i stedet.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836769/Rv%25209%2520Tverr%25C3%25A5%2520bru.jpg)
Seks kilometer av riksvei 9 skal bygges ut med ny bru
Sprekker med ti prosent
Dette året har Trafikverket brukt mye tid på nye tids- og kostnadsanalyser for prosjektet, og nå er konklusjonen klar. Den viser en økt kostnad på cirka ti prosent, eller omlag 3,3 milliarder kroner. Det innebærer at kostnadene for E4-prosjektet øker fra 34,4 milliarder til 37,7 milliarder svenske kroner.
Samtidig er det klart at hele E4 Förbifart Stockholm ikke kan åpnes for trafikk før i 2030. Det er fire år senere enn den opprinnelige planen.
– Vi ser også i den nye nye analysen at installasjon og testing av anlegget vil ta lengre tid og koste mer enn opprinnelig beregnet, forteller Johan Brantmark.
I følge Trafikverket tilsvarer energiforbruket og elkraftutrustningen som trengs for å drifte tunnelen, behovet i en mindre kommune. Og en sikker, høyteknologisk tunnelelektronikk krever tid å få testet ut, og det vil ta lengre tid enn tidligere forutsatt, melder de svenske veimyndighetene.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
God framdrift i høst
Arbeidet fortsetter som planlagt med finansieringen slik det er skissert i Nasjonal plan. Men hvordan merkostnaden skal finansieres er foreløpig ikke avklart mellom Trafikverket og Regjeringen.
![Dagens Oslofjordtunnel mellom Asker og Frogn i Akershus er stengt ti prosent av tiden. Byggingen av et nytt tunnelløp, som starter i 2025, skal etter planen sørge for 99 prosent oppetid.](https://images.gfx.no/130x87/2743/2743344/PA1101412400.jpg)
På 90-tallet bygget de Oslofjordtunnelen på tre år. Nå er byggetiden nær doblet
Samtidig jobber Trafikverket med å få en ny entreprenør på plass på Lovön.
I følge pressemeldingen har prosjektet i løpet av høsten hatt god framdrift gjennom hele traseen, cirka 800 meter tunnel per måned.
![<i>Illustrasjon: Thomas Øhrling, Forbifart Stockholm</i>](https://images.gfx.no/580x/2423/2423555/tunnelprofil_highres%2520Forbifart%2520Stockholm.jpg)