Først og fremst har vi kontrakt K02 Støtteforbygning Storkollen, som dreier seg om skredsikring.
Ny E8 mellom Sørbotn og Laukslett skal altså bygges på vestre side av Ramfjorden, og der er det stedvis skredutsatt terreng. Nå skal det gjøres skredforebyggende tiltak for å forhindre snøskred/sørpeskred.
Denne kontrakten innebærer støtteforbygning i fjellet Storkollen, cirka 500 moh., på vestsiden av Sørbotn. Entreprenøren må påregne at monteringsarbeidene vil måtte foregå i løpet av flere barmarksesonger.
Fylkesvei 7902 passerer like under Storkollen, og vil være naturlig adkomstvei til anleggsområdet. Riggplass for sammenstilling og transport til Storkollen kan være ved fylkesveien rett under Storkollen, der byggherre stiller plass disponibelt for entreprenør. Entreprenør må selv vurdere om plassen er egnet til formålet.
Sluttdato er satt til 1. september 2025.
Dette er en konkurranse med forhandlinger. Vegvesenet holder tilbudskonferanse 8.-10. mars.
Frist for å melde seg på i konkurransen er 21. februar.
Og skog skal ryddes
I samme slengen tar vi med en skogryddingskontrakt: K05 Skogrydding på E8 Sørbotn-Laukslett.
Vegvesenet vil ha noen til å rydde skog og vegetasjon innenfor de såkalt inngrepsgrensene til ny trasé for E8 gjennom Ramfjorden.
Det skal bygges cirka ti kilometer ny vei, og store deler av traséen er planlagt i urørt terreng. Skogen er for det meste bjørk, med litt gran innimellom. Tettheten varierer.
Dette oppdraget har frist til 30. juli i år.
Det er reinsdyr i deler av anleggsområdet, og fra midten av april og ut juni er det
kalving. Da må entreprenøren ta hensyn til reindrifta.
Elvestrengen i Sørbotnelva skal ikke under noen omstendigheter berøres.
Frist for å gi tilbud på skogryddingen er 9. februar.
Skal oppgradere brannutsatt tunnel: – Vesentlig dyrere