Ikke bare har hendelsesforløpet likheter. Også det som nå ser ut til å ha vært en medvirkende årsak til den mest tragiske luftfartsulykken i Brasils historie, var et tema under Stord-ulykken i fjor.
Mye gikk galt
10. oktober 2006 var et firemotors jetfly av typen BAe-146/200 fra Atlantic Airways på vei fra Stavanger til Molde med Aker Kværner-medarbeidere som skulle jobbe på utbyggingen av Ormen Lange-anlegget.
Men etter å ha landet på rullebanen på Stord stoppet ikke flyet. I stedet fortsatte det ut av rullebanen og ned en bakke, hvor det fort tok fyr. Fire av de 16 ombord omkom.
Statens Havarikommisjon for Transport ( SHT) konkluderte med at årsaken til ulykken var at spoilerne på flyet ikke felte seg ut etter landing. Indikatorlysene viste heller ikke for pilotene at noe var galt.
Manglet bremseeffekt
Samtidig hadde ikke flyet reverse thrust-bremser. Reverse thrust vil si at flyet bruker motorene til å bremse med.
Det fungerer ved at jetmotorenes effekt midlertidig omstilles, så eksosgassene blåser i motsatt retning i forhold til flyets bakende. Dermed forsvinner likevekten som bringer flyet framover, og det mister fart.
Nå viser det seg at også Airbus 320-flyet som havarerte i Brasil mandag kveld manglet full effekt på sine motorbremser.
Fant feil før ulykken
Høyre reverse thrust-brems var deaktivert, etter at det ble funnet en feil ved den fire dager før ulykken. I slike tilfeller må flyet sjekkes innen ti dager etter at feilen oppdages – og i mellomtiden ble bremsen ikke brukt.
Ifølge BBC sier TAM at deaktiveringen er i samsvar med Airbus' retningslinjer ved slike feil, og godkjent av Brasils organ for sivil luftfart.
Flere mulige årsaksforhold
Video fra Congonhas-flyplassen rett før ulykken viser ulykkesflyet sammenlignet med et liknende fly som landet tidligere. Ifølge disse bildene ser det ut til at TAM-flyet beveger seg over en del av rullebanen mye raskere enn det skulle ha gjort.
Mens det første flyet bruker 11 sekunder på å passere strekningen som vises på bildene, fyker TAM-flyet over samme strekning på bare tre sekunder.
Rullebanen får også noe av skylden, og det brasilianske luftfartstilsynet kritiseres for å ha åpent rullebanen altfor tidlig. Den hadde så nytt dekke at dreneringssporene ennå ikke var lagt, noe som lett kan skape problemer i kraftig regn - slik det var i Sao Paulo da ulykken skjedde.
Også piloten får skyld
Piloten slipper heller ikke unna i skyldspørsmålet. Ifølge BBC er en teori at han prøvde å ta av igjen fordi han merket at flyet ikke ville rekke å lande.
Det hevdes at flyet ellers ville ha stoppet med nesen ned ved enden av rullebanen, men isteden fortsatte det altså over en motorvei og inn i en av flyselskapets bygninger.
"Svarte bokser" funnet
Så langt er over 180 lik funnet i og rundt flykroppen. Bare et fåtall av disse er identifisert, siden den ekstreme brannen medførte en temperatur på 1000°C.
Begge ferdskriverne skal være funnet, og vil forhåpentligvis kunne gi det endelige svaret på hvorfor det gikk så galt på Congonhas-flyplassen i Brasil tirsdag 17. juli.