– Statens Vegvesen satser sterkere på oppfølging av arbeidstidsreglene. Etaten følger mer og mer opp kravene de setter i kontraktene, fortalte Thomas Kollerød, leder for juridisk avdeling i MEF, under et seminar på MEFs arrangment Arctic Entrepreneur.
– Vi får daglige henvendelser fra medlemmer om arbeidstidspørsmål, og det er et krevende regelverk å forholde seg til. Et problem er sanksjonsmulighetene som står i kontraktene. Underentreprenører med ganske små kontrakter kan ende opp med store pålegg om betaling. Derfor er det viktig at medlemmene har et gjennomtenkt forhold til arbeidstidsordningene, sa Kollerød.
– Husk at det ellers kan bli dyrt for dere. La oss ta et eksempel: en underentreprenør har en kontrakt på 15 millioner kroner i et større prosjekt. Bedriften betaler feil for overtid i fire måneder, noe som utgjør 56.000 kroner. Men feilen kan få en økonomisk konsekvens på en million kroner for underentreprenøren, og det er en sum som svir, fortalte han.
– Reglene for arbeidstid er klare, men store deler av bransjen er interessert i såkalte arbeidstidsordninger, altså at staben jobber inn timer og har fri på fredag. Da må du huske at en muntlig avtale er ulovlig. Det må finnes en skriftlig avtale, og bedrifter som har tariffavtale har alltid større og bedre fleksibilitet i hvordan arbeidstidsordningen kan utformes, sa Kollerød.