MARITIM

Fregatten framme ved  Haakonsvern

Fregatten var framme like før 22 i søndag kveld.

Arkivfoto: KNM Helge Ingstad ligger ved Hanøytangen, og venter på at hevingen skal fortsette.
Arkivfoto: KNM Helge Ingstad ligger ved Hanøytangen, og venter på at hevingen skal fortsette. Foto: NRK
28. feb. 2019 - 16:53

Søndag ble KNM Helge Ingstad tauet fra Hanøytangen til Haakonsvern. Forsvarsmateriell startet tauingen like etter klokken 18.00.

Rundt 22.30-tiden søndag kveld kom fregatten endelig frem til marinebasen, nær tre måneder etter at den kolliderte og etterhvert sank i Hjeltefjorden.

Fregatten ble transportert på dekket til Boabarge 33 de 7 nautiske milene fra Hanøytangen til Haakonsvern. Transporten ble fulgt med flere fartøy fra Kystverket og Sjøforsvaret. 

NRKs direktesending er nå over.

Prøver å redde utstyr

Vis mer

En del prioritert utstyr har blitt tatt ut av fartøyet, og man prøver å konservere utstyret i ferskvann, slik at det ikke blir ødelagt når det kommer i kontakt med luft etter mer enn 110 dager i sjøen.

Det er en del datautstyr, som kretskort og lignende, blant utstyret som er tatt ut. Forsvaret har planlagt å hente ut tilsammen cirka 1400 komponenter fra vraket.

Opprydning

Lørdag ble lekteren som skal transportere fartøyet til Haakonsvern, Boabarge33, klargjort for dokking av fregatten. Det ble meldt fint vær i området, men det er meldt dårligere vær mot slutten av helgen.

Minedykkerkommandoen (MDK) startet i går opprydning av materiell på havbunnen ved havaristedet, meldte Forsvaret. De har ryddet en del materiell, men måtte først avbryte arbeidet på grunn av dårlig vær. Arbeidet ble gjenopptatt lørdag. Målet er at naturmiljøet skal settes tilbake i den stand det var før hendelsen inntraff.

Timelapse-videoen under viser aktiviteten rundt KNM Helge Ingstad det første døgnet ved Hanøytangen.

Dette skjer videre

Dreneringen av vann skjer både aktivt, ved å pumpe ut vannet, og passivt, ved at vannet tappes naturlig gjennom åpninger etter hvert som skipet heves. 

Det er åpnet en del luker, og dykkere har laget noen hull i skroget i tillegg til det store hullet fra kollisjonen. Etter hvert som fartøyet trekkes opp, vil vannet da renne ut. Men i tillegg er det over 500 rom i fartøyet. Der vannet ikke renner ut av seg selv, vil det bli pumpet ut.

Hensikten med å tappe skipet for vann er å få det høyt nok i vannet uten at det blir for tungt.

Løftekjettingene fra kranlekterne er festet med vaiere til fregattens skrogplater (huden). Man har valgt å bore hull til mange festepunkter i huden, heller enn å feste løftekjettingene til spantene, og Forsvarsmateriell mener at løftet hittil viser at festemåten man har valgt, holder.

Når kjølen på Helge Ingstad er hevet til 4,8 meter under vannlinjen, kan lekteren Boabarge 33 posisjoneres under fregatten. Lekteren vil deretter deballasteres og løfte fregatten de siste meterene over vann.

Hvis alt går etter planen, skal fartøyet etter hevingen transporteres til Haakonsvern for preservering, konservering og desarmering. Til slutt skal det foretas en vurdering av skadene og avgjøre om fartøyet skal fases ut eller repareres.

Illustrasjonene nedenfor viser hele operasjonen - trinn for trinn - hvordan bergingen skal gjennomføres.

Fartøyets bevegelser overvåkes kontinuerlig. Vedlikehold og ytterligere sikring vurderes fortløpende. Forsvaret har stående personell på Sture og som On scene Commander på Olav Tryggvason. <i>Foto:  Forsvarsmateriell/Nyhetsgrafikk.no</i>
Fartøyets bevegelser overvåkes kontinuerlig. Vedlikehold og ytterligere sikring vurderes fortløpende. Forsvaret har stående personell på Sture og som On scene Commander på Olav Tryggvason. Foto:  Forsvarsmateriell/Nyhetsgrafikk.no
Før man kan starte arbeidet med å heve fregatten er det i hovedsak to aktiviteter som må gjennomføres. <i>Foto:  Forsvarsmateriell/Nyhetsgrafikk.no</i>
Før man kan starte arbeidet med å heve fregatten er det i hovedsak to aktiviteter som må gjennomføres. Foto:  Forsvarsmateriell/Nyhetsgrafikk.no
Fregatten rettes opp før den heves. Kjettingskrev (4 x 4) vises ikke på illustrasjonen, men sikrer at fregattskroget ikke klemmes og skades ytterligere. <i>Foto:  Forsvarsmateriell/Nyhetsgrafikk.no</i>
Fregatten rettes opp før den heves. Kjettingskrev (4 x 4) vises ikke på illustrasjonen, men sikrer at fregattskroget ikke klemmes og skades ytterligere. Foto:  Forsvarsmateriell/Nyhetsgrafikk.no
Fregatten heves sakte (løfteåk med spredere mangler på illustrasjonen). <i>Foto:  Forsvarsmateriell/Nyhetsgrafikk.no</i>
Fregatten heves sakte (løfteåk med spredere mangler på illustrasjonen). Foto:  Forsvarsmateriell/Nyhetsgrafikk.no
Fregatten heves opp til normal vannlinje før den flyttes inn på BOA-lekteren.</figcaption</span>        <span class="article-image-photographer">Foto: Forsvarsmateriell/Nyhetsgrafikk.no</span> <i>Foto:  Forsvarsmateriell/Nyhetsgrafikk.no</i>
Fregatten heves opp til normal vannlinje før den flyttes inn på BOA-lekteren. Foto: Forsvarsmateriell/Nyhetsgrafikk.no Foto:  Forsvarsmateriell/Nyhetsgrafikk.no
Skipet sikres i krybber og blir dokksatt som om lekteren hadde vært en tørrdokk. <i>Foto:  Forsvarsmateriell/Nyhetsgrafikk.no</i>
Skipet sikres i krybber og blir dokksatt som om lekteren hadde vært en tørrdokk. Foto:  Forsvarsmateriell/Nyhetsgrafikk.no
«KNM Helge Ingstad» er nå klar for transport til Haakonsvern. <i>Foto:  Forsvarsmateriell/Nyhetsgrafikk.no</i>
«KNM Helge Ingstad» er nå klar for transport til Haakonsvern. Foto:  Forsvarsmateriell/Nyhetsgrafikk.no
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.