For en måneds tid siden kunne sykkelruta på delstrekningen Leangbrua-Dalenbrua i Trondheim åpne.
Her sparte byggherre Vegvesenet rundt 48 millioner kroner i forhold til budsjettet, og det ble bestemt at pengene skulle brukes på den neste delstrekningen, som er Gildheim-Leangbrua, inkludert den såkalte Hangarbrua.
Nå er selve grunnarbeidene for denne nye strekningen lyst ut som en konkurranse. I kontrakten skal entreprenøren bygge ramper, landkar, støttemurer, vei og infrastruktur. Prosjektet er en del av hovedsykkelruta langs riksvei 706 mellom Gildheim og Pirbrua øst i Trondheim. Anslått verdi for oppdraget er 35 millioner kroner eks. mva.
Selve Hangarbrua er prosjektert som ei nettverksbuebru i aluminium (vekt: 60 tonn), og koster rundt 45 millioner kroner. Bruoverbygningen bygges av Leirvik på Stord og blir levert i deler til anlegget i januar 2025.
Leirvik monterer sammen brudelene på riggområdet før hele brua heises på plass på landkarene i juni 2025.
Men før det er det mye annet som skal være på plass, og kontrakten som nå er lyst ut handler om disse arbeidene:
- Sykkelvei med fortau, som regel med bredde på 7,5 meter
- Tilhørende VA og veilysanlegg
- Midlertidig og permanent omlegging av høyspentkabler
- Støttemurer og landkar
- Klargjøring av riggplass for montering av bruoverbygning
Noen hovedmengder (cirkatall):
- Forsterkningslag: 2500 m3
- Asfaltert sykkelvei med fortau: 2800 m2
- Konstruksjonsbetong: 900 m3
Entreprenøren må forholde seg til jernbanens sikkerhetsregler og de begrensninger det kan gi for anleggsdriften. Så godt som hele prosjektet ligger innenfor 30-metersgrensen fra trafikkert, elektrifisert jernbaneanlegg.
Ferdigfristen for hele oppdraget er 1. oktober 2025, men det er et par delfrister før det:
- Området for montering av brua skal være ferdig 7. januar 2025.
- Og begge landkarene skal være klare 5. mai samme år, slik at brua kan heises på plass.
Byggherren holder tilbudskonferanse i Trondheim 18. januar, og tilbudsfrist er 15. februar.