I Førdepakken skal det bygges en 440 meter lang gang- og sykkeltunnel langs riksvei 5 mellom Førde sentrum og Bergumkrysset.
Arbeidet ble lyst ut av Vegvesenet i slutten av februar, og 9. april gikk tilbudsfristen ut.
Disse fem har gitt pris på oppdraget:


Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
AG Tunnel | 64.427.350 |
Magne Hafstad | 77.875.297 |
Entreprenørservice | 78.733.663 |
Aurstad Tunnel | 81.860.843 |
Metrostav Norge |
82.675.303 |
NB: Tilbudene er hverken evaluert eller kontrollregnet.
Tunnelen gjennom Kletten blir en ren gang- og sykkeltunnel med to felt for syklistene og et opphøyd gangfelt for gående. Det skal også bygges til sammen 150 meter vei i dagen for å knytte tunnelen opp mot eksisterende gang- og sykkelvei i nordvest på Bergum og sørøst på Førdesida.
Tunnelen skal bygges etter tunneltverrsnitt T5,5, for å gi plass til 2,5 meter bred sykkelvei og 1,5 meter bredt fortau, adskilt med kantstein og 2x0,25 meter skulder.

13 milliarder bundet opp: Dette har Equinor gjort så langt