Forhåpentligvis kan ansatte og beboere på Fornebu fraktes raskt, trygt og førerløst over stangende bilkøer om to-tre år.
Ifølge Hovedutvalgsleder for Samferdsel i Akershus, Jan M. Vevatne, er det nå opptil de planleggende instanser å få opp farta.
-Beslutningen burde vært fattet for flere år siden, sier Venstre-politikeren. -Derfor haster det med å ta fram igjen planene og sette i gang anbudsprosessen, framholder han overfor tu.no.
Kollektivtilbudet for storutbyggingen på Fornebu skal finansieres med både statlige/kommunale midler og private - såkalt OPS (offentlig privat samarbeid). Planleggingen for automatbane har allerede kommet langt. Bærum kommune har allerede valgt trase og forberedt dagens vedtak.
Flaskehalsen blir trolig Lysaker stasjon, der automatbanen skal knyttes til både dagens tog, flytog og lokal- og langdistansebusser.
Teknologi ikke avgjort
Myndigheter, politikere og planleggere har vært land og strand rundt og sett på ulike typer automatbane. Det finnes flere alternativer. Nå skal anbudspapirer lages for å innby de ulike aktuelle leverandører til å komme med tilbud.
-Det er foreløpig åpent hva slags teknologi og løsning som velges. Vi har sett på både baner som går på gummihjul, stålhjul og skinner og kabeltrukne. Ett alternativ som må vurderes er om dette kan kobles til bybanen på en eller annen måte, sier Vevatne.
Kritikere til førerløs automatbane har sammenliknet kollektivtilbudet med tivolibaner. Vevatne ler og legger til entusiastisk: -Tenk om det blir like gøy å kjøre kollektivt som å gå på tivoli. Det må vel være bra!
Politikere og private ønsker automatbanen lenger enn til Lysaker. Det er planer om å knytte den til Lilleakerbanen på Oslo-siden av Lysakerleven. Andre traseer kan være langs toglinja inn til Skøyen, langs Frognerkilen inn til Tjuvholmen, Aker Brygge og til Filipstad og Bjørvika.
Akershus Fylkeskommune vedtok automatbane i dag med klart flertall. Bare SV, KrF og RV stemte imot.
Staten vil - i tråd med regjeringens opplegg i Nasjonal Transportplan 2002-2011 - bidra med inntil 600 millioner kroner til selve utbyggingen av en baneløsning for Fornebu. I tillegg forutsettes det at grunneierne også skal bidra til utbyggingen av infrastrukturen.