Om cirka syv år skal den drøyt åtte kilometer lange T-banetunnelen der Fornebubanen skal gå fra Majorstuen til Fornebu senter stå ferdig.
Saksøker staten: – Entreprenøren krever et betydelig ekstrabeløp
Byggestart vil tidligst skje i 2019, men forprosjekt med grunnundersøkelser er godt i gang, skriver Fornebubanen, som er en egen etat og et samarbeid mellom Oslo kommune og Akershus fylkeskommune, på sine hjemmesider.
Boret ned i uventet grunn
Siden juni i år har arbeidet med å bore i grunnen langs banetraséen for å installere poretrykksmålere, som måler grunnvannstrykket, pågått. Naboene nær traséen har derfor mottatt nabovarsel om at de vil kunne merke støy i tilknytning til grunnboringen.
Mener dette kan løse problem med giftig manet
Men støy viser seg ikke å være det eneste naboene på Fornebu kan merke. I Hagebyen sameie opplevde nemlig beboerne at boreentreprenøren boret seg ned i garasjeanlegget deres.
Hullet i taket over en av garasjeplassene kunne TU Bygg tydelig se da vi besøkte sameiets garasjeanlegg, som ble bygget i 2013.
Gamle kart
Irene Synnøve Måsøval, etatsdirektør i Fornebubanen, forteller TU Bygg hva som skjedde.
– Vi har mange grunnundersøkelser som involverer boring. Nå har vi foretatt boringer for poretrykksmålinger langs hele strekningen der banen skal gå. Det er i forbindelse med dette arbeidet at denne episoden i garasjeanlegget i Hagebyen på Fornebu oppstod, sier hun.
Ifølge Måsøval var årsaken til boreulykken at karttegningene som entreprenøren fulgte ikke var detaljerte nok.
– Det er veldig beklagelig, slike hendelser skal ikke skje. Det som skjedde var at kartgrunnlaget som ble brukt ikke var merket godt nok. Derfor stoppet vi arbeidene umiddelbart for å innskjerpe rutinene og kartlegge hvor garasjeanlegg og andre type elementer som ledninger ligger i grunnen.
– Hvilke kart bruker dere for området?
– Kommunens kart, samt sakspapirer og tegninger fra plan- og bygg, svarer Måsøval.
– Hvem har ansvaret for at dette kunne skje?
– Det er prosjektet Fornebubanen med sine leverandører som har ansvaret for å fremskaffe tilstrekkelig informasjon, herunder detaljert kartgrunnlag, sier Måsøval.
– Det kan skje at man treffer noe
Etatsdirektøren forteller at de nå har skjerpet inn rutinene for å sikre at en lignende hendelse ikke oppstår.
– Vi har jobbet med en mer detaljert og grundig prosedyre for videre borearbeid. Grunneier eller kjentmann er nå med på å kvalitetssikre punkter for boring, sier hun.
– Det er utfordrende å drive denne type arbeider i tettbygde områder. Dessverre kan det hende at man treffer noe, men det skal ikke skje, sier hun og forteller at ingen biler kom til skade under hendelsen, og at forsikringsselskapet håndterer saken.
Titanic er i ferd med å gå i oppløsning
– Forsikringsselskapet har ikke spesifisert sitt krav vedrørende kostnader og tid, legger hun til.
Ferdig med saken
Styret i sameiet opplever saken som avsluttet og vil ikke gi noen kommentar til TU Bygg. På deres hjemmesider står det følgende om saken i en bloggpost datert 11. september 2018:
«Arbeidene med mer omfattende undersøkelser og utbedring av skaden etter boreskaden i garasjen vil påbegynne i morgen. I forbindelse med dette har vi blitt varslet om at det vil være nødvendig å grave opp kollen over skadestedet. Det forventes derfor at området blir avsperret og at det i perioden fremover vil foregå arbeider med gravemaskin/lastebil.»
Frøiland Bygg, som utførte skadeservice på ulykkesstedet med blant annet tørketelt og kondensavfukter, opplyser at hullet trolig blir støpt igjen i løpet av de nærmeste dagene.
Det er selskapet Geonor AS som står for overvåkningssystemet tilknyttet poretrykksmålerne. Det var rådgiveren og hans underentreprenører, Romerike Grunnboring AS og Brødrene Myhre AS, som utførte selve anleggsarbeidet, opplyses det om i nabovarselet som ble sendt ut til beboere langs banetraséen.
Måsøval forteller at de nå er ferdig med boringen og er i gang med neste steg i prosessen.
– Boringen kom i gang etter innskjerpelsen, og vi er nå ferdig med boringen tilknyttet poretrykkmålerne. Nå skal vi koble opp det trådløse systemet og få logget den infoen som vi henter opp, sier hun.
Videre arbeid på Fornebubanen
Det er Impakt Geofysik AB som i disse dager er i gang med refraksjonsseismiske undersøkelser der grunnen kartlegges med lydbølger. Arbeidene pågår på nattetid for å fjerne bakgrunnsstøy fra trafikk og vil vare i en til to måneder, opplyser Måsøval.
– Lydbølger sendes ut og så registrer vi dem. Dette er for å kartlegge grunnen og finne ut hvor vi møter på fjell. Boring er ikke en del av dette arbeidet, sier hun og forteller hvilket arbeid som skal pågå utover vinteren.
– Fornebubanen vil gå i gang med infiltrasjonsundersøkelser i grunnen. Dette gjør vi for å skaffe oss informasjon om grunnen, først og fremst dens evne til å lede vann. Det er et tilbud som ligger ute nå, selskapet har ikke tilbudt kontrakt til noen entreprenører enda, forklarer hun.
Corvus Energy utsetter ny batterifabrikk
På hjemmesiden til Fornebubanen står det at forprosjekt skal være ferdig medio av 2018. Etter det skal prosjektet kvalitetssikres.
Byggestart vil tidligst skje i 2019, og kan først skje når forprosjektet for Fornebubanen er endelig godkjent og kvalitetssikret, opplyses det om.