PROSJEKTER

Først ble det for dyrt: Vegvesenet prøver igjen med spesiell rasteplass i Hardanger

Og satser på at det blir billigere denne gangen.

Fra det planlagte utsiktspunktet på Espenes er det utsikt nordover Sørfjorden i Hardanger.
Fra det planlagte utsiktspunktet på Espenes er det utsikt nordover Sørfjorden i Hardanger. Illustrasjon: Code: arkitektur as
7. apr. 2020 - 05:08

Vegvesenet har sendt ut ny kontraktsutlysing for den flotte rasteplassen som skal bygges ved riksvei 13 på Espenes i Hardanger.

Det er et prosjekt som det har vært litt fram og tilbake med så langt: 

Konkurransen om å bygge det spektakulære turistveipunktet ble først lyst ut i oktober i fjor. Da var verdien av prosjektet anslått til cirka 17,9 millioner kroner eks. mva.

Da fristen gikk ut i midten av januar i år hadde fem firmaer levert pristilbud.

Men: I begynnelsen av februar ble konkurransen avlyst. Materialvalget og kravene til utførelsen i konkurransegrunnlaget ble for omfattende og for dyre i forhold til budsjettet.

3. april presenterte imidlertid Vegvesenet kontrakten for markedet på nytt, nå med endringer i konkurransegrunnlaget som bør gi rimeligere resultat.

Bane Nor har vedtatt et forelegg på 500.000 kroner for utslipp av forurenset anleggsvann fra riggområdet på Carlberg til Gunnarsbybekken.
Les også

Bane Nor godtar bot: – Betyr ikke at vi erkjenner skyld

Riggområde blir rasteplass

Espenes ved riksvei 13 mellom Kinsarvik og Odda i Hardanger har lang fartstid som rasteplass. Den gamle rasteplassen var riggområde da riksveien i nærheten ble utbedret. I dag er stedet bare en stor grusflate, men nå skal det bygges et turistveianlegg der som en del av Nasjonale Turistveger-prosjektet.

Den nye utlysingen beskriver prosjektet slik: Deler av rasteplassen skal overbygges med en takkonstruksjon i stål som også inneholder servicebygg med toaletter og et lite teknisk
rom.

Det etableres av- og påkjøringer med tilkomst til parkering for 14 biler og oppstillingsplass for to busser. Fra parkeringsplassen skal det bygges en gangvei som fører fram til takkonstruksjon og servicebygg. Langs gangveien er det en nedgravd søppelstasjon.

Takkonstruksjonen i stål er 64 meter lang og fire meter bred. Den består av 12 hyperparabolske takmoduler som alle er 4x4 meter med ulike høyder. De er holdt oppe av massive stålsøyler. I enden av takmodulene er servicebygget plassert. Det er en selvbærende stålkonstruksjon som rommer toaletter og et mindre teknisk rom.

Frist for å melde interesse er 12. mai. 

Til tross for omfattende etterinjiseringsarbeid har ikke entreprenøren klart å bygge tunnelen så tett som kontrakten setter krav om. Her inne i Mossetunnelen.
Les også

Nye Mossetunnelen: Store forsinkelser – entreprenøren risikerer dagbøter

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.