Aldri før har det vært solgt så mange anleggsmaskiner i et førstekvartal, skriver Maskingrossisternes Forening (MGF) i en pressemelding.
Totalt ble det solgt 1.005 anleggsmaskiner i første kvartal i år, mot 852 i samme periode i 2021.
![Figuren viser utviklingen for første kvartal i årene 2018-2022 for de største undergruppene av anleggsmaskinstatistikken. <i>Illustrasjon: MGF</i>](https://images.gfx.no/290x/2724/2724063/Fig%25201%2520utvikling%2520Q1%2520siste%2520fem%2520ar.jpg)
For den største underkategorien, gravemaskiner på belter, er veksten på 45,9 prosent, og endte med 394 solgte maskiner. Også gravemaskiner på hjul gjør et stort hopp i salgstallene, fra 39 solgte maskiner i første kvartal 2021 til 67 maskiner i samme kvartal i 2022.
Den nest største underkategorien, hjullastere, har derimot en tilbakegang på 17,7 prosent sammenlignet med fjoråret, og endte med 214 solgte enheter.
For gravemaskiner på belter ser MGF vekst i alle vektkategoriene. Den store økningen er i vektklassene mellom 16,1 til 50 tonn. Kraftigst vekst er det i vektklassen 28,1 til 33 tonn, hvor det ble solgt 64 maskiner i første kvartal i år mot 26 i samme periode i fjor.
Det er også stor vekst i maskiner over 66,1 tonn, hvor det i år er solgt sju maskiner mot bare en i samme periode i 2021.
![25. Januar 1973 kom de første VW-pølsene ut fra pølsemakeriet i et hjørne av fabrikken i Wolfsburg. Det ble en suksess, nå selges de i 12-land og produksjonen har passert 8,3 millioner pøler.](https://images.gfx.no/130x87/2833/2833849/NTB__E14bgBrBTI.jpg)
Volkswagens mest solgte produkt er ikke bil
![Denne figuren viser fordelingen for salg av gravemaskiner på belter fordelt på vektklasser for første kvartal 2022. Klasser med færre enn ti solgte maskiner er ikke tatt med. <i>Illustrasjon: MGF</i>](https://images.gfx.no/290x/2724/2724064/Fig%25202%2520fordeling%2520vektklasser%2520gravemaskin%2520belter%2520Q1.jpg)
Men nedgang for hjullastere
For hjullasterne er det en jevn nedgang i de aller fleste effektklassene. MGF rapporterer om en marginal vekst i klassene 175-200 HK og 250–350 HK. I klassen 80-400 HK er det solgt seks maskiner, en effektklasse som ikke ble solgt i første kvartal i 2021.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Minigravere på belte har hatt en sterk vekst i siste kvartal med hele 30,2 prosent, og endte totalt med 207 solgte enheter. Her er det spesielt maskinene mellom 1,1 og 2 tonn som øker fra 62 solgte maskiner første kvartal i fjor mot 107 maskiner i år. Dette er også den klart største vektklassen innenfor minigravere på belter. Vektklassen på 3,1 til fire tonn har hatt en sterk tilbakegang, og endte med ni solgte maskiner i år mot hele 22 i samme periode i fjor.
![Tidligere administerende direktør i Freyr Battery Birger Steen ved testfabrikken til Freyr i Mo i Rana.](https://images.gfx.no/130x87/2825/2825934/TU-Testfabrikken-Mo-20240126-359.jpg)
Freyr-sjefen går av
21 maskiner med nullutslipp
Første kvartal er også første gang medlemmene i MGF rapporterer inn antall solgte nullutslippsmaskiner.
![Her er statistikken. God økning for gravemaskiner med belter, som vi ser. <i>Illustrasjon: MGF</i>](https://images.gfx.no/290x/2724/2724065/Bilde%2520salg%2520anleggsmaskiner%2520underkategorier.jpg)
MGF sier dette: For å sikre at tallene blir tilstrekkelig anonymisert mellom aktørene som rapporterer inn til statistikken blir det ikke skilt på vektklassene inntil videre. Det er i dag fire aktører som rapporterer inn gravemaskiner på belter og noen flere på minigravere.
I første kvartal er det solgt 21 nullutslipps gravemaskiner, og det utgjør fem prosent av det totale salget av gravemaskiner i kvartalet. For minigravere utgjør nullutslippsmaskinene også fem prosent av totalsalget.
Alle maskinene fra MGFs medlemmer er godkjent for bruk med HVO og det rapporteres derfor ikke fossilfrie alternativer.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
– Medlemmene melder om høy aktivitet i markedet, men det knyttes stor usikkerhet til den videre utviklingen i 2022, skriver foreningen i meldingen.
– På bakgrunn av Russlands invasjon av Ukraina har vi sett sterkt økende priser på råmaterialer, komponenter og energi for produksjon av maskinene. I tillegg er ledetidene for flere av fabrikantene gått drastisk opp. MGF vil derfor ikke i denne omgang forsøke å estimere utviklingen for året, heter det.
![Da denne Volvoen rullet ut fra Torslanda fabrikken, var det siste gang bilmerket laget en dieselbil. Volvos strategi har gjort at de sannsynligvis allerede i dag har lavere CO2-utslipp enn kravet neste år.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834483/155259_Pre-production_of_the_all-new_Volvo_XC90_in_Torslanda.jpg)
Volvo har allerede klart utslippskrav