I 2018 ble den første Rogfast-ladningen sprengt på Bokn i Nord-Rogaland. Det var for transporttunnelene som går inn til hovedløpene fra Randaberg utenfor Stavanger til Bokn i nordfylket. Rogfast var på gang, men så stoppet det opp da prosjektet ble dyrere enn først antatt. Derfor var det en gledens dag for innbyggerne på Kvitsøy, og brukerne i sør og Nord-Rogaland, da barna satte spadene i jorda.
– Vi er glade for at vi endelig starter med å bygge Rogfast, sier prosjektleder Oddvar Kaarmo. Han er den tredje prosjektlederen som har ansvaret for landets største tunnelprosjekt.
Det skriver Vegvesenet i en pressemelding.
Det er arbeidsfellesskapet Risa og Hæhre om har fått kontrakten med å bygge den 3,5 kilometer lange tunnelen ned til hovedløpene, som ligger 250 meter under øya med 560 innbyggere. Det skal også bygges 1,7 kilometer vei i dagen og tre bruer. Innbyggerne fikk anledning til å stille spørsmål til entreprenøren og vegvesenet på folkemøtet som ble arrangert i Aktivitetshallen i etterkant av det første spadestikket.
– Nå ser vi frem til at vi kan lyse ut den neste kontrakten, som starter i Mekjarvik i Randaberg kommune og som går halvveis mot Kvitsøy. Kontrakten er estimert til tre milliarder kroner, og det skal bygges nesten 20 kilometer med tunnel. Det er en av tre store hovedkontrakter, forteller Kaarmo.
Audun og Lilly var stolte av at de fikk æren av å ta det første spadestikket. – Når Rogfast står ferdig har jeg forhåpentlig fått bilsertifikat og kan kjøre til Stavanger, sier 10-åringen Audun og smiler.
Går alt etter planen blir den 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen åpnet i 2031.
Tunnelarbeidet på E6 gikk lettere enn ventet – så møtte de den fryktede kvikkleiren