I dag ble byggestarten for E8 Giæverbukta kollektivterminal markert med et første spadetak. Utbyggingen er det første store fellesprosjektet i bypakke Tenk Tromsø, skriver Satens vegvesen i en pressemelding.
– Endelig kan vi starte dette arbeidet som skal gjøre Tromsøs travleste knutepunkt tryggere, smidigere og ikke minst mer moderne! Her blir det godt tilrettelagt for alle som skal ferdes i Giæverbukta og det blir mer skjerming mot vær og vind som vi jo er vant med i Tromsø. Dette blir et løft for hele kommunen! Det sa leder av styringsgruppa i Tenk Tromsø og ordfører i Tromsø, Gunnar Wilhelmsen.
![Dagens bussterminal har 760 bussavganger daglig og ca. 900.000 avstigende og 900.000 påstigende årlig. Samtidig er dagens terminal trafikkfarlig og utformet slik at bussene får mye unødvendig kjøring for å sette av og ta på folk. <i>Illustrasjon: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2787/2787443/dc663986-a5d6-4c5a-bc33-795f88c2a4d8.png)
Raskere og mer miljøvennlig
I dag må bussene kjøre via flere rundkjøringer hver gang de er innom terminalen. Ny terminal får direkte inn- og utkjøring. I tillegg vil langt færre busser passere rundkjøringene i den sterkt trafikkerte Ringvegen og slik bidra til bedre trafikkflyt.
Den nye terminalen vil få en stor øy (fortau) for de reisende, i stedet for ni små øyer der bussene stopper i dag. Publikumsøya får to lukkede venteområder og ett toalettbygg, begge tilrettelagt for reisende med spesielle behov (universelt utformet). På øya kan de reisende bytte buss uten å måtte krysse andre bussers kjørebane slik de må i dag. Bare én opphøyd adkomst krysser kjørebanen.
– Når den nye terminalen står ferdig blir den et moderne anlegg som løser mange av dagens trafikksikkerhets utfordringer i dette området. For oss som eier og drifter terminalen er det ekstra godt å komme i gang med denne utbyggingen, hvor vi også har lagt ekstra vekt på estetikk, sier avdelingsdirektør Statens vegvesen, Unni Gifstad i meldingen.
Krevende byggeperiode
![Slik vil Giæverbukta kollektivterminal se ut når den står ferdig i november/desember 2024. <i>Illustrasjon: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2787/2787442/37de5095-7026-424e-af11-7b243bc2246b.jpg)
Terminalen skal være i bruk og bussene skal gå tilnærmet normalt i gjennom hele anleggsperioden. For entreprenøren vil det bli en ekstra utfordring å jobbe sikkert og effektivt med så mange reisende tett inn på anleggsområdet.
– Vi er svært glade for å komme i gang med dette oppdraget. Vi mener også vi er godt rustet til å håndtere de utfordringene som er knyttet til byggingen av det nye trafikknutepunktet her i Tromsø. Trafikkavviklingen skal vi løse i tett samarbeid med Tide Buss og Statens vegvesen, sier distriktssjef Bernt Jakobsen i Peab Anlegg.
Den nye terminalen skal stå ferdig før jul i 2024. Prosjektet er bompengefinansiert og er totalt beregnet å koste 225 millioner kroner (2023-kroner).
![Aller første del av enderekkverket til Hangarbrua er kappet.](https://images.gfx.no/130x87/2840/2840293/f%25C3%25B8rste%2520enderekkverk%2520kuttet.jpg)
Brua lages av deler fra oljeplattform – vedlikeholdsfri i 100 år