PROSJEKTER

Første spadetak for ny bussterminal i Tromsø

Nå starter byggingen av Nord-Norges største kollektivknutepunkt.

Trioen i Tenk Tromsø er glad for å komme i gang med sitt første viktige utbyggingsprosjekt for innbyggerne i Tromsø. Fv. Gunnar Wilhelmsen, ordfører i Tromsø, Unni Gifstad, avdelingsdirektør i Statens vegvesen og Agnethe Masternes Hansen, samferdselsråd i Troms og Finnmark fylkeskommune.
Trioen i Tenk Tromsø er glad for å komme i gang med sitt første viktige utbyggingsprosjekt for innbyggerne i Tromsø. Fv. Gunnar Wilhelmsen, ordfører i Tromsø, Unni Gifstad, avdelingsdirektør i Statens vegvesen og Agnethe Masternes Hansen, samferdselsråd i Troms og Finnmark fylkeskommune. Foto: Stina Grønbech/Tromsø kommune.
22. aug. 2023 - 16:07

I dag ble byggestarten for E8 Giæverbukta kollektivterminal markert med et første spadetak. Utbyggingen er det første store fellesprosjektet i bypakke Tenk Tromsø, skriver Satens vegvesen i en pressemelding.

– Endelig kan vi starte dette arbeidet som skal gjøre Tromsøs travleste knutepunkt tryggere, smidigere og ikke minst mer moderne! Her blir det godt tilrettelagt for alle som skal ferdes i Giæverbukta og det blir mer skjerming mot vær og vind som vi jo er vant med i Tromsø. Dette blir et løft for hele kommunen! Det sa leder av styringsgruppa i Tenk Tromsø og ordfører i Tromsø, Gunnar Wilhelmsen.

Dagens bussterminal har 760 bussavganger daglig og ca. 900.000 avstigende og 900.000 påstigende årlig. Samtidig er dagens terminal trafikkfarlig og utformet slik at bussene får mye unødvendig kjøring for å sette av og ta på folk. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Dagens bussterminal har 760 bussavganger daglig og ca. 900.000 avstigende og 900.000 påstigende årlig. Samtidig er dagens terminal trafikkfarlig og utformet slik at bussene får mye unødvendig kjøring for å sette av og ta på folk. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Raskere og mer miljøvennlig

I dag må bussene kjøre via flere rundkjøringer hver gang de er innom terminalen. Ny terminal får direkte inn- og utkjøring. I tillegg vil langt færre busser passere rundkjøringene i den sterkt trafikkerte Ringvegen og slik bidra til bedre trafikkflyt.

Den nye terminalen vil få en stor øy (fortau) for de reisende, i stedet for ni små øyer der bussene stopper i dag. Publikumsøya får to lukkede venteområder og ett toalettbygg, begge tilrettelagt for reisende med spesielle behov (universelt utformet). På øya kan de reisende bytte buss uten å måtte krysse andre bussers kjørebane slik de må i dag. Bare én opphøyd adkomst krysser kjørebanen. 

– Når den nye terminalen står ferdig blir den et moderne anlegg som løser mange av dagens trafikksikkerhets utfordringer i dette området. For oss som eier og drifter terminalen er det ekstra godt å komme i gang med denne utbyggingen, hvor vi også har lagt ekstra vekt på estetikk, sier avdelingsdirektør Statens vegvesen, Unni Gifstad i meldingen.

Krevende byggeperiode

Slik vil Giæverbukta kollektivterminal se ut når den står ferdig i november/desember 2024. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Slik vil Giæverbukta kollektivterminal se ut når den står ferdig i november/desember 2024. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Terminalen skal være i bruk og bussene skal gå tilnærmet normalt i gjennom hele anleggsperioden. For entreprenøren vil det bli en ekstra utfordring å jobbe sikkert og effektivt med så mange reisende tett inn på anleggsområdet.

– Vi er svært glade for å komme i gang med dette oppdraget. Vi mener også vi er godt rustet til å håndtere de utfordringene som er knyttet til byggingen av det nye trafikknutepunktet her i Tromsø. Trafikkavviklingen skal vi løse i tett samarbeid med Tide Buss og Statens vegvesen, sier distriktssjef Bernt Jakobsen i Peab Anlegg.

Den nye terminalen skal stå ferdig før jul i 2024. Prosjektet er bompengefinansiert og er totalt beregnet å koste 225 millioner kroner (2023-kroner).

– Som helhet har vi en balanse i trafikksystemet, sier Halvard Gavelstad som er Vegvesenets prosjektleder trafikk i Ring 1-prosjektet i Oslo.
Les også

Etter Ring 1-stenging: – En balanse i trafikksystemet

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.