Det er bare 30 igjen på jobb i sommer.
Verftet står uten nye skipsbyggingsoppdrag fram til et skrog til et ankerhåndteringsfartøy kommer fra Kina i 3. kvartal. Det skal leveres NFDS Offshore 2 AS i mai neste år.
Verftet skulle i mars – april sammen med BMV Laksevåg i Bergen skiftet navn til Noryards.
Les også: Bergen Group overfører byggekontrakt til Kleven
Tar tid
Bergen Group skal ut av skipsbygging og har inngått avtale om å selge 71 prosent av aksjene til Calexco S.a.r.l.
Avtalen er i boks, men formaliteter og transaksjonen tar lengre tid. Både Bergen Group og administrerende direktør Johannes D. Neteland i Noryards opplyser at det er like før alt er i orden.
Les også: Dette har folk prøvd å få til i 150 år
Russland-inntog
Calexco er eid av ukraineren Kostyantin Zhevago. Han er også majoritetseier i det ukrainske verftet Zaliv Shipyard i byen Kerch på Krim-halvøya. Tanken var å innlemme også dette verftet i Noryards. Akkurat det er noe usikkert etter at Russland har overtatt makten på Halvøya.
Noryards vil derfor bruke andre verft som skrogleverandører.
– Eierskapet i Zaliv er intakt, men så lenge situasjonen er uavklart, vil vi ikke bruke det verftet. Vi bruker inntil videre andre skrogverft, sier Neteland til Teknisk Ukeblad.
Johannes D. Neteland er tidligere konsernsjef i TTS. Han ble ansatt som konsernsjef for Noryards 1. mars i 2014.
Les også: Fra nyttår må skip kutte svovel med 90 prosent. Men det finnes ikke utstyr for å kontrollere det
Mange hundre ansatte
Til tross for at situasjonen er tung for Fosen og BMV i Bergen snart har ferdig utrustet et stort konstruksjonsfartøy, ser Neteland framover med optimisme.
I september i fjor var ambisjonen å ha rundt 400 ansatte. Tallet er nå litt mer diffust.
– Vi skal ha flere hundre fast ansatte ved begge verftene og levere 5–7 skip i året. Men vi må bygge stein på stein og vinne tillit i markedet, sier Neteland.
Les også: Prisbelønnet radar plukkes ned etter få år
Prosjekter i løypa
Han viser til at andre verft i Norge som baserer seg på leveranser til offshoremarkedet har god lønnsomhet.
– Vi jobber med flere mulige kontrakter og prosjekter for både Fosen og BMV, sier Neteland.
For BMVs del jobbes det både med nybyggingskontrakter, servicekontrakter og ombygginger.
– Vi håper å unngå permitteringer, og vil eventuelt også tilby å leie ut ansatte inntil vi får sikret oppdrag. Det er enklere i Bergen enn ved Fosen, sier Neteland.
Les også: Skipskraftverk kan spare Bergen for utslipp tilsvarende 50.000 biler
Tilpasset arbeidsstokken
Han antar at så å si alle permitterte kommer tilbake i arbeid når ankerhåndteringsfartøyet til NFDS Offshore begynner.
– Vi har sagt opp 54 personer for å ha riktig nivå på arbeidsstokken, sier Neteland.
Fosen bygget to store passasjerferjer for Fjordline og bygget opp organisasjonen for å takle de omfattende prosjektene. Nå er ambisjonsnivået for verftet nedjustert og bemanningen deretter.
Noryards har selv stor engineeringkapasitet og kan i tillegg bruke Zaliv Ship Design, som har stor kapasitet.
Les også: Denne påhengeren har 557 hestekrefter
Ankerhåndterer
Kontrakten med NFDS Offshore 2 AS om utrustning og ferdigstillelse av ankerhåndteringsfartøyet (AHTS) er den første som skjer i regi av Noryards. Kontrakten er på 650 millioner kroner. NFDS Offshore 2 AS er et datterselskap av Det Nordenfjeldske Dampskibsselskap AS som igjen er majoritets-eid av BOA Offshore AS.
Skipet er med Wärtsilä-design VS 491 CD AHTS med en slepekraft (bollard pull) på hele 285 tonn. Det blir 91 meter langt, 22 meter bredt og bygges med ROV-hangar.
Les også:
LNG-produsentene dypt uenige om totaktsmotorer