– Om bare noen uker har vi den første av Oslos 87 nye trikker på plass. Jeg gleder meg til å komme i gang med testkjøringen. Aldri før er det satset så tungt på trikk i Oslo, sier Cato Hellesjø, leder av Oslos trikkeprogram og konsernsjef i Sporveien.
I 2018 inngikk Sporveien kontrakt med den spanske leverandøren CAF om levering av 87 nye trikker til hovedstaden. Trikkene er en del av Oslo kommunes satsing på trikketilbudet i byen. Samtidig får også trikkeinfrastrukturen, bygatene og trikkens baser en oppgradering, opplyses det i en melding fra Sporveien.
Her taues trikken ut av butikken
Plass til flere reisende
Med 87 nye trikker på vei, 16 flere enn i dag og med plass til hele 220 passasjerer per trikk, øker kapasiteten betydelig.
Flere dører, universell utforming og ingen trapper vil bidra til å gjøre trikkens opphold på holdeplassene kortere enn i dag. Eller sagt på en annen måte; trikken blir et mer effektivt fremkomstmiddel for de som bruker den.
I første omgang er det to trikker som kommer til Oslo i løpet av høsten. Den første allerede i slutten av september.
Det kommende året skal de nye trikkene testes på skinnene i Oslo, og det skal gjennomføres nødvendig opplæring av personell før trikkene er klare til å frakte reisende i hovedstaden.
Trikken har dødmannsknapp: Kan ta over 30 sek. før nødbremsene slår inn
Norges største transportleverandør
Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene Sporveien Trikken, Sporveien T-banen og Unibuss ble det i 2019 gjennomført 269 millioner enkeltreiser.
Konsernet har om lag 3350 ansatte og omsetter årlig for 4,8 milliarder kroner. Sporveien eier, utvikler og forvalter infrastrukturen knyttet til T-bane og trikk - det vil si skinner, stasjoner, tunneler, baser, bygninger og signalanlegg.
Trikkeprogrammet er tidenes største satsing på trikk i hovedstaden. Trikketilbudet skal fornyes ved kjøp av 87 nye, moderne trikker som skal leveres i en periode fram til 2024. I tillegg oppgraderes trikkeinfrastrukturen, trikkebasene, gater og byrom.
Trikkeføreren siktet: – Sjokkerende opplevelse
Byråden: – Trikken er viktig for Oslo
– Nye trikker i Oslo er bra for klimaet, bra for oppvoksende generasjoner og for alle oss som er glad i kollektivtrafikken. Byrådet er tydelig i sine prioriteringer: Vi vil bygge ut kollektivtilbudet med flere avganger og bygge flere sykkelveier samtidig som biltrafikken skal kuttes med 20 prosent innen tre år, og en tredjedel innen 2030, opplyser byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune, Lan Marie Nguyen Berg.
– Trikken er viktig for Oslo; den er utslippsfri, etterspurt av de reisende og har høy kapasitet. Trikken passer utmerket inn i et bilfritt byliv. Dette er fremtidens byreise, sier hun.
Togene kan stanses av støvkorn – nå tas det grep