PROSJEKTER

Frosta Entreprenør blir med på utbyggingen av E6 Ranheim-Værnes

Det Åsen-baserte entreprenørfirmaet Frosta Entreprenør skal være med på å bygge ny E6 fra Ranheim til Værnes. – En stor og kjærkommen jobb, sier daglig leder Sverre Skogly.

Frosta Entreprenør, forkortet Frent, har 50 års erfaring innen blant annet fjellarbeid, sprengning og pukkverk.
Frosta Entreprenør, forkortet Frent, har 50 års erfaring innen blant annet fjellarbeid, sprengning og pukkverk. Foto: Nye Veier
19. juni 2020 - 08:35

Opprustningen av E6 mellom Ranheim og Værnes er et av de største veiprosjektene i Trøndelag på lang tid. 23 kilomter med firefeltsvei med midtdeler, doble tunnelløp, nye kryss og nye broer er noe av det som skal bygges.

– Denne jobben betyr sysselsetting utover høsten, sier en fornøyd Sverre Skogly, daglig leder i Frosta Entreprenør. <i>Foto:  Nye Veier</i>
– Denne jobben betyr sysselsetting utover høsten, sier en fornøyd Sverre Skogly, daglig leder i Frosta Entreprenør. Foto:  Nye Veier

Nye Veier signerte kontrakt med spanske Acciona Constructiòn S.A i 2018, og har siden den gang jobbet med å optimalisere prosjektet. Nå har Acciona fått trønderske Frosta Entreprenør, også kalt Frent, med seg på laget. De skal bygge midlertidig rundkjøring, anleggsvei og forskjæringen til Helltunnelen.

– Dette er en viktig jobb for oss. Det har vært tørke i markedet og lite å regne på en god stund, også før koronaen. Det er lite som har foregått på vei i vår region, og nye jobber måtte vi ha. Hvis ikke måtte vi ha trappet ned, og det hadde blitt permitteringer. Men jobben med ny E6 betyr sysselsetting utover høsten, sier en fornøyd Sverre Skogly, daglig leder i Frent, i en pressemelding.

Vågslidtunnelen er 1643 meter lang. Dette er den østre tunnelportalen.
Les også

E134: Nok en rettssak om forsinkede tunneler

Internasjonal erfaring møter lokal kunnskap

Acciona har tidligere uttalt at de ønsker å bruke mest mulig lokal kompetanse, og at de ønsker kontakt med lokale bedrifter. For denne aktuelle kontrakten stod det mellom fire ulike firma, alle med tilholdssted på strekningen Ranheim-Åsen. Valget falt til slutt på Frent.

– De leverte det beste tilbudet med tanke på alle våre kriterier. Vi tror dette kommer til å bli et godt og fruktbart samarbeid, sier Francisco Vicente Soto, prosjektsjef i Acciona, i pressemeldingen.

Også utbyggingsdirektør i Nye Veier, Johan Arnt Vatnan, er positiv til det kommende samarbeidet.

– Frent er en entreprenør med relevant erfaring og god lokalkunnskap. Vi ser frem til å ha dem med på laget vårt, sier Vatnan i pressemeldingen.

Frent kan skilte med 50 års erfaring innen blant annet fjellarbeid, sprengning og pukkverk.

Frosta Entreprenør så dagens lys for ti år siden da Vik Maskin AS og Fri – Bo Bygg AS slo seg sammen.

– Klaus Vik, som startet Vik Maskin på 70-tallet, er fortsatt med oss i Frent, nå som arbeidende pensjonist. Acciona har internasjonal erfaring. Vi har lokalkunnskapen, sier Skogly.

Prosjektsjef Lars Erik Moe ved Vollselvbrua helt i sørenden av strekningen: – Brua var opprinnelig tenkt å ligge delvis på fyllinger, og det ville gitt bedre massebalanse. Men de fyllingene hadde ikke grunnen tålt.
Les også

Tunnelarbeidet på E6 gikk lettere enn ventet – så møtte de den fryktede kvikkleiren

Klare for anleggsstart

Nye Veier, med Acciona og Frent, og Rambøll Norge på rådgiversiden, er klare for anleggsstart like etter sommerferien. Anleggsstart avhenger av at reguleringsplanene blir vedtatt i Malvik kommune og Trondheim kommune. Stjørdal kommune vedtok planen 28. mai.

Acciona har fra før Leonhard Nilsen & Sønner med seg som underentreprenør.

Kvaliteten på veiene i Norge, Sverige og Danmark  har forverret seg over mange år, slår en ny rapport fast.
Les også

Skandinaviske veier: Etterslep på mer enn 1.000 milliarder kroner

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.