Opprustningen av E6 mellom Ranheim og Værnes er et av de største veiprosjektene i Trøndelag på lang tid. 23 kilomter med firefeltsvei med midtdeler, doble tunnelløp, nye kryss og nye broer er noe av det som skal bygges.
Nye Veier signerte kontrakt med spanske Acciona Constructiòn S.A i 2018, og har siden den gang jobbet med å optimalisere prosjektet. Nå har Acciona fått trønderske Frosta Entreprenør, også kalt Frent, med seg på laget. De skal bygge midlertidig rundkjøring, anleggsvei og forskjæringen til Helltunnelen.
– Dette er en viktig jobb for oss. Det har vært tørke i markedet og lite å regne på en god stund, også før koronaen. Det er lite som har foregått på vei i vår region, og nye jobber måtte vi ha. Hvis ikke måtte vi ha trappet ned, og det hadde blitt permitteringer. Men jobben med ny E6 betyr sysselsetting utover høsten, sier en fornøyd Sverre Skogly, daglig leder i Frent, i en pressemelding.
E134: Nok en rettssak om forsinkede tunneler
Internasjonal erfaring møter lokal kunnskap
Acciona har tidligere uttalt at de ønsker å bruke mest mulig lokal kompetanse, og at de ønsker kontakt med lokale bedrifter. For denne aktuelle kontrakten stod det mellom fire ulike firma, alle med tilholdssted på strekningen Ranheim-Åsen. Valget falt til slutt på Frent.
– De leverte det beste tilbudet med tanke på alle våre kriterier. Vi tror dette kommer til å bli et godt og fruktbart samarbeid, sier Francisco Vicente Soto, prosjektsjef i Acciona, i pressemeldingen.
Også utbyggingsdirektør i Nye Veier, Johan Arnt Vatnan, er positiv til det kommende samarbeidet.
– Frent er en entreprenør med relevant erfaring og god lokalkunnskap. Vi ser frem til å ha dem med på laget vårt, sier Vatnan i pressemeldingen.
Frent kan skilte med 50 års erfaring innen blant annet fjellarbeid, sprengning og pukkverk.
Frosta Entreprenør så dagens lys for ti år siden da Vik Maskin AS og Fri – Bo Bygg AS slo seg sammen.
– Klaus Vik, som startet Vik Maskin på 70-tallet, er fortsatt med oss i Frent, nå som arbeidende pensjonist. Acciona har internasjonal erfaring. Vi har lokalkunnskapen, sier Skogly.
Tunnelarbeidet på E6 gikk lettere enn ventet – så møtte de den fryktede kvikkleiren
Klare for anleggsstart
Nye Veier, med Acciona og Frent, og Rambøll Norge på rådgiversiden, er klare for anleggsstart like etter sommerferien. Anleggsstart avhenger av at reguleringsplanene blir vedtatt i Malvik kommune og Trondheim kommune. Stjørdal kommune vedtok planen 28. mai.
Acciona har fra før Leonhard Nilsen & Sønner med seg som underentreprenør.
Skandinaviske veier: Etterslep på mer enn 1.000 milliarder kroner