Havarikommisjonens (SHT) foreløpige rapport har avdekket tre områder som krever videre undersøkelser etter at MV Full City grunnstøtte ved Såstein utenfor Langesund 31. juli.
Ankerarrangement
Det første punktet på listen er undersøkelse og analyse av fartøyets ankerarrangement. Begge ankerklørne brakk av under ulykken, men bare en av dem er funnet. Dette skal være den siste kloen som brakk.
I alle fall en av kjettingsjaklene var fortsatt ute etter grunnstøtingen, noe som førte til økt belastning på anker og ankerkjetting i det dårlige været.
I tillegg ble babord anker aldri brukt. Derfor skal havarikommisjonen undersøke fartøyets anker, kjetting og ankerspill nærmere.
Les også: Ødelagt anker på Full City
Kommunikasjon
Havarikommisjonen skal også undersøke kommunikasjon og samarbeid mellom fartøyet, Brevik trafikksentral og andre.
Mannskapet trodde de skulle få informasjon om viktige sikkerhetsforhold fra trafikksentralen, mens trafikksentralen mente mannskapet selv ville lytte til værmeldinger og vurdere tiltak mens de lå til ankers.
Brevik trafikksentral brukte altfor lang tid på å skaffe seg oversikt over situasjonen, Full City-kapteinen sendte ikke ut nødsignaler når han skulle og Hovedredningssentralen på Sola ble varslet altfor sent.
I tillegg mener SHT det har vært klart ulike interesser mellom kaptein og norske myndigheter under redningsaksjonen.
Sikkerhetsstyring
Fartøyets og rederiets sikkerhetsstyringssystem skal også granskes. Spesielt skal de se på de deler av systemet som er relevante for handlemåtene både før og etter skipet begynte å drive.
Prosedyrer og ordrer rundt dårlig vær og ankring, nød og kommunikasjon mellom skip og land skal gjennomgås.
Havarikommisjonens videre undersøkelser skal ta for seg sikkerhetsproblemer og årsaksfaktorer relatert til hendelsesforløpet frem til ulykken - inkludert redningsaksjonen.