PROSJEKTER

Full framdrift for riksvei 3/25 mellom Løten og Elverum

Prosjektet holder hjulene godt i gang. Men det kan bli krevende framover.

Skanskas prosjektdirektør Ketil Sand (tv.) og Vegvesenets prosjektleder Taale Stensbye ved den nye traseen. Bildet er tatt høsten 2019.
Skanskas prosjektdirektør Ketil Sand (tv.) og Vegvesenets prosjektleder Taale Stensbye ved den nye traseen. Bildet er tatt høsten 2019. Foto: Bjørn Olav Amundsen
19. mars 2020 - 16:13

Anlegget riksvei 3/25 har god framdrift. Prosjektet følger påleggene fra helsemyndighetene og vurderer situasjonen daglig, selv om det er krevende å bygge vei under slike omstendigheter, skriver Statens vegvesen i en melding.

– Hele byggherreorganisasjonen har per i dag hjemmekontor. Det er et av mange tiltak vi gjør for å drive anlegget samtidig som at vi følger opp helsemyndighetenes pålegg om smittereduserende tiltak, forteller Vegvesenets prosjektleder Taale Stensbye i meldingen.

Ingen av Vegvesenets ansatte i prosjektet er smittet.

– Men vi har en medarbeider i karantene. Medarbeideren deltok i et møte der det i etterkant ble påvist koronasmitte. Karantenetiden er snart over og det er ingen tegn eller symptomer på smitte, sier Stensbye.

Det er ikke første gang Arbeidstilsynet har hatt storkontroll på Sotrasambandet.
Les også

Sotrasambandet: – Bruddene er omfattende og alvorlige

Anlegget har tilnærmet full produksjon

Per i dag er det full produksjon i anlegget mellom Løten og Elverum. Samtidig følger prosjektet helsemyndighetenes pålegg og bestemmelser.

– Våre folk har tatt med seg tjenestebilene hjem, slik at de kan reise direkte mellom hjemmekontoret og anlegget. Det er et av mange tiltak vi gjør for å holde folk i arbeid, sier Stensbye i meldingen.

– Jeg må få lov til å skryte av entreprenør Skanska. Vi er imponert over den innsatsen de legger ned for å holde hjulene i gang, sier han i meldingen.

– Som helhet har vi en balanse i trafikksystemet, sier Halvard Gavelstad som er Vegvesenets prosjektleder trafikk i Ring 1-prosjektet i Oslo.
Les også

Etter Ring 1-stenging: – En balanse i trafikksystemet

Kan bli krevende fremover

– Men vi går en usikker tid i møte. Vi aner ingen ting om hvordan viruset vil utvikle seg og heller ikke på hvilken måte og i hvor stort omfang anlegget vårt blir berørt. Vi følger opp situasjonen daglig og justerer tiltakene deretter. Det som kan stoppe anlegget nå er et større koronautbrudd på mannskapsriggen, ytterligere påbud fra helsemyndighetene og ev ytterligere reduksjon i flyrutene slik at mannskapet som kommer fra hele Skandinavia ikke kommer seg på jobb, sier Stensbye.

Lærdal er mer utsatt for større skadeflom enn tidligere antatt, viser nye beregninger fra NVE.
Les også

Lærdal: Skadeflom kan bli større enn ventet – vurderer å bygge flomvoll

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.