PROSJEKTERING

Fylkene skal kjøpe ny programvare for veiprosjektering: Kostnadsramme på 250 millioner kroner

Anskaffelsen gjelder en rammeavtale for IKT-løsning for å planlegge og prosjektere fylkesveier.

I løpet av våren 2021 skal kontrakten være på plass som gir fylkeskommunene mulighet til å kjøpe nytt IKT-verktøy for planlegging og prosjektering av veier.
I løpet av våren 2021 skal kontrakten være på plass som gir fylkeskommunene mulighet til å kjøpe nytt IKT-verktøy for planlegging og prosjektering av veier. Foto: Colourbox
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
16. nov. 2020 - 14:31

Da fylkesveiadministrasjonene ble overført til fylkeskommunene ved siste årsskifte, ble det laget midlertidige avtaler med videreføring av de dataløsningene som Statens vegvesen brukte for planlegging og prosjektering.

Nå har de nye fylkene fått samordnet seg. De har nå lyst ut en felles spesifikasjon på en ny programvare, som blir et av de viktigste verktøyene de nye fylkesveiadministrasjonene skal bruke i forbindelse med planlegging og bygging av veier i årene som kommer.

Det er enighet om bybanetunnel til Åsane. Men fortsatt er det uvisst hvor dyr og teknisk vanskelig en tunnel kan bli – og hvordan det hele skal finansieres.
Les også

Bybanen i Bergen er enda et skritt nærmere Åsane

Høy kvalitet på konkurransegrunnlaget

Det er Viken fylkeskommune som med mandat fra fylkesrådmannskollegiet, håndterer koordineringen og utlysingen. De har i sin tur leid inn konsulentselskapet Vivento, der Carl Aaby er leder for prosjektet.

Han forteller at det er en stor og kompleks pakke som skal kjøpes inn, og at Vivento sammen med fylkeskommunene har brukt det siste halvåret har til å få på plass beskrivelsen og konkurransegrunnlaget som nå ligger ute på Doffin.

– Resultatet er et konkurransegrunnlag med høy kvalitet, og som godt beskriver de kompliserte oppgaver en slik programvare skal dekke. Dette inkluderer som et minimum løsning for sammenstilling og samhandling av grunnlags- og fagmodeller; samt prosjekteringsløsning for vei, tunnel, bru, veioppmerking og veiskilt.

Her kjører første trailer med hydrogen ut fra Norwegian Hydrogens anlegg i Hellesylt i juni. Dette første produksjonsanlegget ble åpnet i september.
Les også

Nå skal det bli lettere å bygge fyllestasjoner for hydrogen

I utgangspunktet hyllevarer

–Er dette hyllevare, eller trengs det mye utviklingsarbeid for å få fram de rette løsningene?

– I utgangspunktet er dette hyllevare, selv om det alltid må noe tilpasninger til for å få programvaren til å passe til kundenes behov. Vi foretok en markedsundersøkelse i forkant av dette prosjektet, nettopp for å danne oss et bilde av aktuelle aktører som kan være interessert i en slik anbudsprosess. Da fikk vi svar fra fem ulike organisasjoner. Vi har i forbindelse med anbudsutlysingen også oppfordret aktørene om å gå sammen om gi tilbud på utlysingen, forteller Carl Aaby til Veier24.

I utlysingen angis kostnadsomfanget på den samlede utlysingen til å ligge mellom 150 og 250 millioner kroner. Den enkelte fylkeskommune er ikke forpliktet til å benytte seg av denne avtalen, men Carl Aaby forteller at alle er i en situasjon der de på et eller annen tidspunkt må investere i ny programvare på området.

Norske tog har bestilt 36 nye lokaltog, som blant annet skal erstatte de gamle 69-togene på Østlandet. Togene skulle egentlig komme neste år, men på grunn av forsinkelser vil leveransen ikke starte før midten av 2026.
Les også

Skal erstatte Østlandets problemtog – er forsinket igjen

Konkurranse med forhandling

Konkurransen gjennomføres som konkurranse med forhandling, og første fase etter at anbudsfristen er utløpt 4. desember, innledes med en prekvalifisering. De leverandørene som så oppfyller kvalifikasjonskravene og som blir invitert videre i prosessen, vil få anledning til å levere tilbud.

Ifølge prosjektleder Carl Aaby regner de med at en avtale med en leverandør skal være inngått, slik at anskaffelsene fra det enkelte fylkes siden kan begynne i løpet av våren.

Kontrakten på levering av IKT-løsning innen planlegging og prosjektering av fylkesveier har en samlet løpetid på åtte år, som inkluderer mulige opsjoner.

Corvus Energy åpnet en robotisert fabrikk i Bergen i 2019. Kapasiteten er i ferd med å sprenges. Det kan bli aktuelt å bygge ny fabrikk. Nullutslippskrav fra 2026 ville gjort beslutningen enklere.
Les også

Corvus Energy utsetter ny batterifabrikk

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.