Mye av rassikringsprosjektet fylkesvei 17 Liafjellet-Olvikvatnet på Helgeland i Nordland står ferdig. Men strekningen sør for hovedtunnelen, der fyllingen og deler av veien raste ut høsten 2018, gjenstår.
I mars lyste den nye byggherren - Nordland fylkeskommune - ut en kontrakt for å sikre området og bygge ny vei på 350 meter ved rasstedet.
Kontrakten Fylkesvei 17 Liafjell sør dreier seg om rasområdet sør for tunnelen, og har en kostnadsramme på 90 millioner kroner inkludert mva. og byggherrekostnader.
Ved tilbudsfrist hadde seks firmaer meldt seg på i konkurransen, og prisene spenner fra drøye 60 til over 100 millioner kroner:
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
Bertelsen & Garpestad | 61.317.334 |
Contexo | 76.426.839 |
Mesta | 80.861.950 |
Hæhre Entreprenør | 90.000.375 |
HAK Entreprenør | 95.091.668 |
Implenia Norge | 100.906.987 |
NB: Tilbudene skal som vanlig kontrollregnes og evalueres.
940 millioner kroner til 14 utslippsfrie skip
Disse arbeidene skal gjøres
Blant annet skal det etableres en spuntvegg i en sjøfylling for å holde veigrunnen stabil.
Det er ikke lange veistubben, egentlig, men det er mye som skal gjøres. Noen av oppgavene i kontrakten:
- Bygging av 350 meter vei, herunder en betongportal
- Ferdigstilling av 50 meter tunnel med PE-skum, lysbolter, betongrekkverk og VA
- 40 meter med støttemur i betong
- 70 meter rørvegg
- 75 meter fylling i og ved sjø
- Rasvoll og steinspranggjerde
Arbeidene er planlagt å starte i juni i år.
Sluttdato er satt til 16. april 2021.
Rådgiverbransjen: Ny mann i lønnstoppen