– Fylkesvei 30 er en viktig forbindelse i nordøstre deler av Innlandet og vi er nå glade for at det nå er gjort omfattende tiltak på og langs veien som bedrer fremkommeligheten og trafikksikkerheten, forteller Aud Hove, leder av utvalg for samferdsel i Innlandet fylkeskommune i en pressemelding.
Strakstiltak mellom Rendalen og Tynset
I løpet av 2021 og 2022 er det brukt rundt 70 millioner kroner på fylkesvei 30.
30 millioner kroner er midler fylkespolitikerne bevilget til å gjennomføre strakstiltak på fylkesvei 30 mellom Åkrestrømmen i Rendalen og Brekka sør for Tynset. Denne strekningen hadde spesielt dårlig standard.
– For 70 millioner kroner har vi fått gjennomført mange tiltak på fylkesveg 30. Vi har blant annet gjort punktvise masseutskiftinger på til sammen 23.500 kvadratmeter og dypstabilisert cirka 11 kilometer av veien, sier byggeleder Kjetil Strømshoved i Innlandet fylkeskommune i meldingen.
Strømshoved sier videre at det er brukt cirka 700 meter rør for å skifte 52 stikkrenner og at 170 skilt er skiftet.
Hele den 45 kilometer lange strekningen mellom Bergset i Rendalen og Brekka i Tynset har fått nytt asfaltdekke.
De farligste kurvene har blitt tryggere
Innlandet fylkeskommune har tidligere kartlagt områder med høy risiko for utforkjøringsulykker.
– På fylkesvei 30 er det flest kurver med høy risiko for utforkjøringsulykker mellom Elvål i Rendalen og fylkesgrensen. Vi har i 2021 og 2022 utbedret 16 av de kurvene med høyest risiko for utforkjøringer fordi det bedrer trafikksikkerheten mest, sier Espen Strandvik Haugvik i meldingen. Han er ingeniør innen trafikksikkerhet i Innlandet fylkeskommune.
– Vi har blant annet slaket ut flere bratte skråninger og justert flere bratte grøfter. Vi har også fjernet stein og trær som er farlige å kjøre på, forteller han.
Han legger til at det er gjort tiltak ved siden av veien der stikkrenner er byttet eller det er gjort andre vedlikeholdstiltak på fylkesvei 30.
– Å gjøre flere tiltak i samme operasjon gjør at vi sparer penger. På den måten får vi utført flere tiltak for pengene, forklarer Strandvik Haugvik.
Køkaos i Oslo: Flytoget lunkne til kuttforslag. Vil heller frigjøre 12.000 plasser hos konkurrenten