Flere kommuner drifter vei- og gatelys langs fylkesveier. De har bedt om at belysningen blir overført til fylkeskommunen.
Samferdselsutvalget i Møre og Romsdal vil åpne for at eiere av veilysanlegg som i dag tar imot driftsstøtte, eller som kunne mottatt driftsstøtte ut fra gjeldende regler, uten vederlag kan overføre sitt eierskap til fylkeskommunen.
Det skriver fylket i en pressemelding.
Saken skal videre til fylkesutvalget og fylkestinget for endelig avgjørelse.
Stort vedlikeholdsetterslep
Møre og Romsdal fylkeskommune eier vel 3471 kilometer fylkesvei, inkludert 188 kilometer gang- og sykkelvei. Fylkeskommunen eier også 230 kilometer med lysanlegg langs fylkesveiene.
Vedlikeholdsetterslepet på veilysanleggene er stort. En kartlegging til Statens vegvesen i 2019 konkluderte med et beløp på nærmere 669 millioner 2019-kroner for 160 kilometer fylkesvei med tilskuddsordning.
Ifølge fylkeskommunedirektøren er dagens ressursbruk på 5,4 millioner kroner i året i tilskudd på langt nær nok til å stoppe forfallet – det vil i stedet øke.
Får økonomiske konsekvenser
Dersom fylkeskommunen tar over 160 kilometer med veilysanlegg, så får det økonomiske konsekvenser:
- Spart tilskudd på rundt 5,4 millioner kroner pr år
- Ekstra årlige driftskostnader (inkludert strøm) for 160 kilometer veilysanlegg på fire millioner kroner
- Framtidig kostnad for oppgradering av 160 kilometer veilysanlegg på 669 millioner 2019-kroner


Fylkeskommunen vil etter dette kunne eie cirka 390 kilometer med veilys langs fylkesveiene. 397 kilometer veilys langs fylkesveier eies og driftes av andre, uten fylkeskommunens medvirkning.

Her koster fem kilometer ny vei en tredjedel av vanlig pris