Ved Heggtveitrøti på fylkesvei 3408 ved Byrtevatn i Tokke kommune står det et geofonanlegg som varsler snøskred.
Anlegget består av fire geofoner i skredløpet og et signalsystem med to signalpunkter (rødblink) ved veien. De to signalpunktene er plassert i hver ende av en 149 meter lang strekning, hvor skreddeteksjon fører til automatisk stengt vei. Skred ved Heggtveitrøti aktiverer også to andre signalpunkter ved Ytre Byrte (i nord) og Byrtedammen (i sør), med sju kilometers avstand mellom punktene.
Kan bli stengt i flere dager
25 år gammelt
Anlegget er 25 år gammelt, og levetiden er snart ute. Byggherren inviterer nå til et møte med leverandørbransjen for å drøfte mulige løsninger.
Vestfold og Telemark fylkeskommune har bedt Vegvesenet om hjelp til å få laget en skredfaglig rapport, som vurderer framtidige konsepter for automatisk skredvarsling for Heggtveitrøti ved fylkesvei 3408 (tidligere fylkesvei 806).
Rapporten viser blant annet til at Heggtveitrøti er lagt inn som et skredpunkt i Norsk Veidatabase med antatt skred over veien hvert femte år. På grunn av skredfare og deteksjoner av skred som bare nesten når fram til veien, er det vanlig at veien stenges kortvarig flere ganger hver vinter.
Et nytt skredvarslingslegg vil trolig kunne etableres med en kostnad på mellom tre og seks millioner kroner inkludert drift i ti år.
Rapporten anbefaler: Både radar og et nytt utvidet geofonanlegg kan være aktuelle og bør vurderes. En radarløsning er mer fleksibel enn en geofonløsning, med tanke på automatisk gjenåpning, feilretting, vedlikehold og utskifting av komponenter. Vedlikehold kan dessuten gjøres i vintersesongen, noe som normalt ikke er forsvarlig ved geofonløsninger. En radar er trolig å foretrekke for dette
skredpunktet, dersom det er økonomisk gjennomførbart.
Basert på datagrunnlaget og analysene presentert i rapporten, anbefales det å vurdere en utskifting av dagens geofonanlegg til et mer moderne skredvarslingsanlegg med flere funksjoner enn dagens anlegg har. Et moderne anlegg vil kunne detektere skred tidligere i forløpet, og medføre større sikkerhetsmarginer for trafikantene. I tillegg vil et moderne anlegg gi mer informasjon som letter beslutninger etter alle skred, ikke minst etter de mange skredene som ikke når helt fram til veien.
Vestfold og Telemark fylkeskommune ønsker i dialogmøtet å få innspill fra leverandører, både på de tekniske mulighetene/begrensningene og hvordan en slik kontrakt best kan settes sammen for å fungere optimalt i både bygge- og driftsfasen.
Møtet holdes digitalt onsdag 29. juni, først som fellesmøte, og deretter som en-til-en-samtaler.
Påmeldingsfrist er mandag 28. juni.
Ny fylkesvei klar: – Ventet i 30 år