Vestfold og Telemark fylke har lyst ut konkurransen om å bygge 6.270 meter ny gang- og sykkelveg langs fylkesvei 301 mellom Helgeroa og Stavern. Det gjelder to strekninger: Søndersrød-Berg og Skårabakken-Grevle, begge i Larvik kommune. Den nye gang- og sykkelveien blir en viktig åre for myke trafikanter på strekningen, heter det i fylkets redegjørelse.
Fylket har i sin budsjett- og økonomiplan for 2020-23 avsatt 79,2 millioner kroner til dette prosjektet. I den planen var prosjektet planlagt gjennomført i perioden 2019–2021, men nå er det altså noe forsinket. Totalrammen er 90 millioner kroner, hvorav 79,2 millioner kroner gjennomføres i økonomiplanperioden. Prosjektet er såkalt eksternt finansiert med 19,4 millioner kroner.
Prosjektet skal være ferdigstilt 31. oktober 2022.
80 prosent av togene trenger tunnelen: – Ikke bare et Oslo-prosjekt
Her blir det Stavernsløsning
Det skal altså bygges 6.270 meter ny gang- og sykkelvei. Tverrsnittet er hovedsakelig
1,5 meter grøft og tre meter gang- og sykkelvei. På enkelte partier er det planlagt enda smalere tverrsnitt i form av an såkalt Stavernsløsning med avvisende kantstein mot kjøreveien samt adskillelse med belte av smågatestein og fortau.
Samtidig skal det skje en del andre tiltak:
- Larvik kommune bygger nytt spillvannsanlegg.
- 18 bussholdeplasser bygges om til busslommer. Busslommene i retning Stavern skal ha leskur og sykkelparkering.
- Ny veibelysning skal opp langs cirka 6,5 kilometer vei.
Byggingen av den nye gang- og sykkelveien gjør at det trengs nylegging av drensystemet. Det skal være lukket drenering på deler av strekningen, med oppsamling i sandfang før overvannet ledes ut til eksisterende kummer og overvannssystem.
Det er også behov for tilpasning av jordbruksdreneringen. Noen steder ligger eksisterende vanningsanlegg for jordbruket i kanten av veien, og vil dermed komme i konflikt med ny gang- og sykkelvei. Jordvanningsledninger og vanningsuttak må dermed flyttes ut på yttersiden av ny gang- og sykkelvei.
Noen cirkatall for hovedmengder som entreprenøren skal håndtere i prosjektet:
- Vegetasjonsdekke: 10.000 m3
- Sprengning i linjen: 6500 m3
- Kabelgrøfter: 3200 m3
- Forsterkningslag: 30.000 m3
- Slitelag på gang- og sykkelvei: 25.000 m2
- Rettkantstein: 2400 m
- 10 meters lysmaster: 171 stk
- Leskur: 10 stk
Foldvikbekken blir berørt av prosjektet. Den er gytebekk for sjøørret, og det er derfor ikke lov å jobbe i eller i nærheten av vassdraget i periodene oktober-november og mars-april.
All trafikk skal opprettholdes gjennom anlegget i hele byggeperioden. Dagens ÅDT er cirka 3000. I sommerhalvåret øker trafikken en god del på grunn av store hytte- og campingområder.
Interesserte entreprenører har frist på seg til 16. oktober med å sende inn tilbud.
Dambyggerne på Haukelifjell kappløper med vinteren