Satsingen vil gi et veinett tilpasset dagens og fremtidens tungtransport og sikre fremkommelighet for næringsliv og befolkning. Det legges til grunn at reinvesteringen på to milliarder vil gi 1100 kilometer oppgradert vei, heter det i en pressemelding fra Troms og Finnmark fylkeskommune.
Fylkesråd for samferdsel, Agnete Masternes Hanssen (Ap) understreker at det nå er viktig at staten følger opp sine lovnader om et forpliktende nasjonalt etterslepsprogram for fylkesveiene.
– Vi har tatt den tøffe prioriteringen. Nå må regjering og Storting følge opp. Dette kommer til å koste, men det er høyst nødvendig for å ivareta veinettet vårt. Samferdsel jobber for å øke standarden og sørge for trafikksikre forhold for fastboende så vel som de på gjennomreise. Vi må endre ressursbruken fra «nød-reparasjoner» til permanente, bærekraftige utbedringer. Det skal holdes fokus på strekningsvise utbedringer slik at vi til slutt kommer i mål, sier Masternes Hansen i meldingen.
Varsler buss for bane neste år
Reinvesteringsbudsjettet kommer med løfter
– Vi skal sikre at befolkning og næringsliv har en akseptabel veistandard som vil legge til rette for utvikling og bolyst i hele fylket, sier Masternes Hansen.
Fylkestinget vedtar gjennom reinvesteringsbudsjettet å forskyve Langsundforbindelsen til 2025, der prosjektering av Langsundforbindelsen (samt KS2) innarbeides i budsjettet fra 2025. De sparte kapitalutgiftene fra Langsundforbindelsen brukes til delinndekning av reinvesteringsprosjektet. Reinvesteringstiltak i Karlsøy kommune skal derfor prioriteres tidlig.
Vegtilsynet: Svakheter ved Vegvesenets system