I fjor åpnet 4800 meter ny E39 i Heim kommune i Trøndelag. Det var strekningen Leirvika-Renndalen, og nordover fra Leirvika ligger deler av den i helt ny trasé.
Under den veien som tidligere var E39, et stykke lenger ned i lia, ligger Stokke bru. Vel, bru og bru, i bunn og grunn er det en gammel stålkulvert.
Kommunen skal overta den gamle E39-strekningen, og planen er å omklassifisere den i løpet 2024. Vegvesenet har tatt på seg å bygge ny bru her over Stokkelva.



– Gamlebrua stenger blant annet for oppgang for sjøørreten i elva. Det skal vi rette på, og vi skal også restaurere deler av elveløpet, forteller byggeleder Terje Fugelsnes i Vegvesenet til Veier24.
Kontrakten om å fjerne den gamle og bygge den nye brua er nå lyst ut. Prosjektet skal være ferdig i midten av november neste år. Her, som ved de fleste vassdrag, er det miljørestriksjoner, og arbeidene i og ved elva kan kun foregå i månedene juni-november.
Den nye konstruksjonen blir en plass-støpt kulvert med fundamentering på løsmassepute. Bruspennet blir på 4,8 meter og total lengde på rundt 13 meter.
Entreprenøren skal starte med å rive dagens stålrørbru. Deretter skal elveløpet legges om før byggingen starter, og det skal bygges en midlertidig gang- og sykkelvei (også dimensjonert for ATV) forbi anleggsområdet.
Så kan entreprenøren begynne med å grave ei byggegrop for kulverten, der en løsmassepute for fundamentering av kulverten skal fylles opp og komprimeres. Så kommer den nye brua, med plass-støpt betongkulvert, natursteinsmurer og erosjonssikring.
Kontrakten beskriver ellers flere avbøtende tiltak for Stokkelva.
De geotekniske undersøkelsene har påvist sprøbruddsmateriale i grunnen.
Frist for å bli ferdig er altså 15. november 2024.
Vegvesenet holder tilbudskonferanse 17. januar 2024 på prosjektkontoret på Liabø. Interesserte kan bli med på befaring på anleggsstedet i Leirvika etterpå.
Og tilbudsfrist er 6. mars 2024.

Dette er Vegvesenets største prosjekter i 2025