Før hette den riksvei 7, der den gikk på nordsiden av Hardangerfjorden. Nå heter den fylkesvei 79. Vestland fylke har skaffet seg en liste over utbedringer som skal gjøres på strekningen Øystese-Ålvik-Granvin, og nå lyser veieieren ut en rekke mindre utvidelser på til sammen en drøy kilometer.
Veien betraktes som en sentral fylkesvei, der den ligger i Kvam og Voss kommuner. Den blir brukt som omkjøringsvei når E16 er stengt, men er ikke dimensjonert for den ekstra trafikken som det betyr.
Strekningen har mange smale partier og høye skjæringer, og det er et stort behov for utbedringer.
Fylket har i samarbeid med veibrukernes organisasjoner gjennomført registreringer og prioriteringer som har pekt ut de største flaskehalsene på strekningen. Med utgangspunkt i den lista skal det gjennomføres diverse punktutbedringer. Denne konkurransen er første del av lista.
I dette prosjektet inngår tiltak på følgende steder:
- Kvanndal: 300 meter veiutvidelse, for det meste sprengning og litt muring. Her kan det også bli støping.
- Håstabbaneset: 300 meter veiutvidelse, med sprengning og vei i ura. Det kan også bli fjellsikring og betongarbeid her.
- Naustvik: 260 meter utvidelse av vei og bru.
- Tyrvefjøra/Ålvik: 80 meter veiutvidelse i sving og forlengelse av kulvert.
- Ålvik/ Vikedal: 100 meter veiutvidelse for bedre sikt.
På grunn av trafikkavviklingen må det avtales med byggherre og Statens Vegvesen om det kan jobbes på flere plasser samtidig.
Byggherre Vestland understreker at det er viktig å ha en god plan for trafikkavviklingen på strekningen. Det er ikke lokale omkjøringsveier ved de aktuelle punktene. Entreprenøren kan kun forvente å få stenge veien i korte perioder på dagtid. Hvis E16 blir stengt, så må entreprenøren i dette prosjektet forvente å legge opp til fri ferdsel på fylkesvei 79 så lenge E16 er stengt.
Startdato er satt til begynnelsen av juni i år, og sluttdato er 20. april i 2023.
Fylket arrangerer tilbudskonferanse på Voss 26. april, og tilbudsfrist er 16. mai.