Det er Maskinentreprenørenes Forbund (MEF), Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF) og Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA) som har gått sammen om å utarbeide modellen. Den er først og fremst en metode for kommunikasjon i gjennomføring av
prosjekteringen som etablerer god samhandling mellom partene i et prosjekt.
Manualen etablerer et felles språk og gir de ulike aktørene muligheten til å kommunisere modenheten i modellen, fagvis og kontinuerlig gjennom prosjekteringsfasen. En felles forståelse av partenes leveranser øker samhandlingen i prosjektet og sikrer at partene jobber sammen mot et felles mål.
– Etter hvert som BIM blir normalen og setter nye krav til prosjektering og samhandling i bygg- og anleggsprosjekter er det nødvendig å standardisere prosesser og tydeliggjøre forventninger til modelleringen, sier en samstemt ledelse i RIF, MEF og EBA.



Batterirom: Store ulikheter i brannsikkerheten
Har delt gode og dårlige erfaringer
MMI-manualen for samferdsel er en videreføring av den tidligere publiserte MMI-publikasjonen for bygg fra EBA, RIF og Arkitektbedriftene. Manualen er skrevet som en veiledning for hvordan man kan jobbe med MMI i samferdselsprosjekter.
– Manualen baserer seg i stor grad på partenes praktiske erfaringer med bruk av MMI og BIM i prosjekter. Arbeidsgruppa som har utarbeidet veilederen har delt gode og dårlige erfaringer gjennom en møteserie i store deler av 2019. I tillegg har de rådført seg med bransjen for å finne og beskrive best praksis for bruk av MMI i anleggsprosjekter, og som arbeidsgruppa håper anleggsbransjen vil ønske å ta i bruk, sier utgiverne.
Modellen angir et rammeverk for bruk av MMI i samferdselsprosjekter. Hvert prosjekt må tilpasse bruk av MMI til sitt behov for å sikre en verdiskapende anvendelse.

Viser bruk av MMI i praksis
I kapittel 7 i manualen henvises det til ett vedlegg i Excel som viser fagvis hvordan man kan bruke MMI i praksis. Dokumentet viser hvordan MMI defineres fagvis i starten av et prosjekt, og er inndelt i fire faser tar for seg hva som må finne sted:
- Grunnlag og forutsetninger
- Fagmodell og beskrivelse
- Avhengighet andre fagmodeller
- Leveranse og bruksområde
– Vedlegget viser ikke bare behovet internt mellom fagene i prosjekteringen, men også nødvendig grunnlag og koordinering eksternt. Vår klare anbefaling er at fagvise MMI må gjøres prosjektspesifikt og forankres godt, sier arbeidsgruppa.
Ambisjonen videre blir å slå sammen MMI for bygg og MMI for samferdsel til én felles veileder. Dette er spesielt viktig for prosjekter som har både bygg og vei-/baneanlegg i samme kontrakt.

Ekspert om E6-raset: – Fjellsikringen kan virke mangelfull