Bind 1, som ser på tiden fra 1854 til 1940, heter Nye spor og nye muligheter, og er skrevet av Trond Bergh. Han er forskningsleder ved Senter for næringslivshistorie på BI.
Bind 2, som dekker perioden fra 1940 til i dag, heter Nye tider og gamle spor. Den er skrevet av Jon Gulowsen og Helge Ryggvik. Gulowsen er professor i arbeidssosiologi ved Høgskolen i Bodø. Ryggvik er dr. phil. og historiker.
Bøkene oppholder seg svært mye ved drift og forutsetninger, og mindre ved jernbanens tekniske utvikling. En teknisk orientert leser vil savne dybdestoff som biografier over hvem som bygget hva, hvorfor de bygget der de bygget, tekniske hindre etc. Svært mange av de jernbanestrekningene var tekniske mesterverk for sin tid.
Alt i alt er imidlertid de to bøkene akkurat det praktverk jernbanebygging og –drift i Norge fortjener. Det hører hjemme i bokhyllene og på nattbordet til mange jernbaneinteresserte her i landet.