Fylkesutvalget vedtok det i september, og fylkestinget bekreftet tirsdag saken i behandlingen av økonomiplanen.
Det gleder Nils-Andreas Ramsli, prosjektleder for Omstilling Geirangerfjorden verdsarvområde og omland:
– Helårsferge er først og fremst verdifullt for de fastboende, som bor og jobber i bygda og må ha den daglige tryggheten, sier han i en pressemelding.
Verdensarvfjordene: Krav om nullutslipp fra små skip
Verdensarvområde i vinterskrud
Men han ser også muligheter for næringslivet generelt og reiselivet spesielt:
– Vi håper og tror at et slikt helårstilbud skal bidra til at besøkende ser på Geiranger som et tilgjengelig reisemål også vinterstid, sier han.
– Tiltaket er helt i tråd med prosjektets målsetninger. Møre og Romsdal fylkeskommune er med på planene om å legge til rette for at fartøy som trafikkerer Geirangerfjorden med omland skal ha nye energibærere. Vi ser selvfølgelig fram til at også fergene blir byttet ut med nullutsleppsalternativer når kravene slår inn om noen år, sier Ramsli.
Ukjent skadeomfang etter Havila-brann
To faste turer daglig
Bilferja «Aukra», med plass til 35 personbilenheter, skal trafikkere strekningen i vinter og fram til turistferga tar over i april. «Aukra» skal ha to faste turer daglig mellom Hellesylt og Geiranger; morgen og ettermiddag. I tillegg vil den på signal gå en tur midt på dagen.
Fram til nå har det fra 1. desember til 15. april vært beredskapsferge mellom Hellesylt og Geiranger, som har blitt satt inn når veien har blitt stengt. Ferga som nå blir satt inn i fast ruteproduksjon fra nyttår skal gå den delen av året som turistferga ikke går. Den kommersielle ferga vil trafikkere i turistsesongen fram til og med 2025.
Ny EU-kommissær lover lavere strømpris