Litt å tenke på når Gimsøystraumen bru skal pusses opp. Den ble ferdigstilt i 1981, utført som fritt-frambygg i spennarmert betong. Totalt lengde er 839,5 meter, fordelt på ni spenn.
Akse 1 til fuge på spenn 3 er tidligere rehabilitert med mekanisk reparasjon og katodisk beskyttelse. Og nå kommer Vegvesenet med en kontrakt hvor resten av brua skal rehabiliteres.
Som det heter: «Brua har generelt høyt kloridinnhold i overdekningssonen. Stedvis på brua er det store synlige skader. Brua har vært gjenstand for OFU-prosjekt i perioden 1993-1995, samt etterfølgende oppfølging. Prosjektet er avsluttet, men prøvefelt er fremdeles synlige på brua og skal nå fjernes.»
Et par av mengdene i prosjektet:
- Mekanisk reparasjon: 49.000 liter
- Volum innsprøyting: 220.000 liter
Ifølge utlysingen er det 13 millioner kroner i disponible midler til entreprenøren i 2021. Men prosjektet skal være ferdig i løpet av august 2023.
Vegvesenet forutsetter at resten av pengene kommer i løpet av 2022 og 2023.
Men så skal det hele skje i et område og på et sted hvor det er mer enn vanlig å tenke på og forholde seg til. Det er nok derfor også at det er satt god tidsmargin: «Brua ligger i et meget værutsatt område, kjent for mye vind og lynnedslag. Det må påregnes vind og nedbør langt ut over det normale i værhardt kystklima.»
Dermed: Ekstra behov for sikring av stillas, materiell og utstyr. Samt kanskje lange tider der det ikke er mulig å arbeide utvendig på brua.
Krevende ellers, slik byggherren nevner det: Innvendig arbeid i brukassa (små mannhull og lange avstander). Og trafikkavviklingen. Samt seilingshøyden.
Tilbudskonferanse: 10. mars, trolig ved rasteplassen på østsiden av brua, hvis ikke annet blir bestemt. Og frist for å gi tilbud er 26. mars.
«Kronjuvelen» i nye E39: – Måtte skyte oss ut