Gjennomslag i Forbordsfjelltunnelen etter 2.200 salver og 50.000 dumperlass

– Bergforholdene har vært noe bedre enn forutsatt, og det har heller ikke vært nødvendig med injeksjon. Det sier Hæhres prosjektleder Jonny Madsen da jennomslagssalva i sørgående løpet ble avfyrt.

Markering på røysa med stolte tunnelarbeidare.
Markering på røysa med stolte tunnelarbeidare. Foto: Tor Kleiven, Hæhre Entreprenør AS
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
4. sep. 2023 - 12:52

Vel 18 måneder etter første salve, var det 31. august gjennomslag i det sørgående løpet i den 6,1 km lange tunnelen. Nordgående løp er ventet å ha gjennomslag i september.

Akademikerne streiker utenfor Landbruksdepartementet. Fra mandag trappes streiken opp
Les også

Akademikerne og Unio går ut i streik

Blir Trøndelags lengste

Som tradisjonen tilseier, ble det servert konjakk på røysa. F.v. Kristian Rønning, Anders Holm Pedersen, Reidar Løvhaugen og Geir Anderson. <i>Foto:  Tor Kleiven, Hæhre Entreprenør AS</i>
Som tradisjonen tilseier, ble det servert konjakk på røysa. F.v. Kristian Rønning, Anders Holm Pedersen, Reidar Løvhaugen og Geir Anderson. Foto:  Tor Kleiven, Hæhre Entreprenør AS

Forbordfjelltunnelen er den lengste av de fem tunnelene i prosjekt E6 Kvithammar – Åsen, som Hæhre Entreprenør AS bygger i totalentreprise for Nye Veier AS. Tunnelen blir Trøndelags lengste tunnel når den står ferdig.

Siden oppstart av tunneldrivingen 22.02.2022, har det vært tunneldriving fra begge sider av Forbordfjellet. Tunnelen er en to-løpstunnel, hvor begge løp har vært drevet parallelt. Det har vært om lag 2200 salver i tunnelen, og det er så langt sprengt ut i overkant av 1 mill. kubikkmeter med fjell. Dette tilsvarer om lag 50.000 lass med dumper/truck eller ca 100 000 vanlige lastebillass.

– God produksjon

Stolt arbeidslag feirer gjennomslag. <i>Foto:  Tor Kleiven, Hæhre Entreprenør AS</i>
Stolt arbeidslag feirer gjennomslag. Foto:  Tor Kleiven, Hæhre Entreprenør AS

– Vi har hatt god produksjon helt sidan første salve. Siden det ble gjort grundige undersøkelser i forkant, har vi hatt god oversikt over bergforholdene vi kunne forvente å støtte på underveis. Bergforholdene har vært noko betre enn forutsatt, og det har heller ikkje vært nødvendig med injeksjon, sier prosjektleder Jonny Madsen på Hæhres nettsider. Han trekker fram innsatsen til fagarbeiderne, lærlingene og geologene, samt plassledelsen har lagt ned i arbeidet med tunneldrivingen.

– De har drevet vel 1 mill kubikkmeter med fjell på 68 effektive uker. Det er god produksjon, sier prosjektlederen.

Undervannsfartøyet Aurora fra REV Ocean tar en bunnprøve i jakten på et mysterium.
Les også

Mysteriet på havets bunn

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.