I perioden 2016-2018 ble det installert nye strømmålere i det ganske land, og nå jobbes det med neste utskifting.
Arbeidet med å bytte målerne antas å starte i 2032.
Grunnen? Målerne har en antatt levetid på 15 år, og det er behov for ny teknologi, blant annet for at kundene skal få tilgang til egen forbruksdata, forteller Ulf Møller, næringspolitisk rådgiver i Fornybar Norge til TU.
Han leder arbeidet med å utarbeide forslag til nye funksjonskrav for de såkalte AMS-strømmålerne, og setter i disse dager opp prosjektet som starter i september.
– Vi er helt i startfasen, men målet er å levere funksjonskravene sommeren 2026. Deretter avgjør RME hva som blir stående, konstaterer Møller.
– Uheldig
I Norge er det RME, reguleringsmyndigheten, som er ansvarlig for å følge opp kravene til strømmålerne. Kjell Rune Verlo, seniorrådgiver i RME, forteller at de har tatt initiativet til prosjektet, og håper å komme med sine anbefalinger første halvår 2027.
Nettselskapene har deretter anslagsvis fem år på å oppgradere målerne til den nye versjonen, på tegnebrettet kalt AMS 2.0, forteller Møller.
– Hvorfor må dere oppgradere målerne etter 15 år?
– Dagens målere fungerer godt, men forbrukerne får ikke tilgang til sanntidsdata uten modifikasjoner. Det er uheldig, særlig når nordmenn oppfordres til følge med på strømbruken.
Blant modifikasjonene som finnes, er å sette inn en enhet i målerens HAN-port for å overvåke strømforbruket i sanntid. Dette er imidlertid klønete og kostbart, og pluggen må ofte byttes ved skifte av strømselskap.
Advarer mot sanntidsmålere: – Tech-nerder med god økonomi får sette standarden
– Bør få tilgang til egen data
Forbrukerrådet er kritiske til hvor vanskelig det er for brukerne å få tilgang til sanntidsdata. I en rapport publisert i februar, understreker de at dette må endres i fremtidige strømmålere.
– Vi er svært kritiske til systemet. Ifølge en SIFO-rapport fra 2022, er det bare 12 prosent av de som vet at de har en AMS-måler, som har åpnet HAN-porten, og utstyret er koplet til både strømleverandør og strømavtale, noe som fører til innelåsing av forbrukere og lavere konkurranse. Dette hemmer konkurransen, slår Inger Lise Blyverket, forbrukerdirektør i Forbrukerrådet, fast ovenfor TU.
Hun peker på at systemet favoriserer kompetanserike forbrukere med god økonomi. Dette har de meldt inn til RME flere ganger, og RME bekrefter at dette er noe de har på blokka for arbeidet som venter.
Også Møller støtter at man må få slutt på de proprietære løsningene. Dagens løsning, der man må kjøpe en plugg for anslagsvis 700 kroner, hører ikke til 2030, ei heller 2024, slår han fast.
– Hvilke løsninger ser du for deg?
– Vi vurderer to alternativer: en skybasert løsning der måldata sendes direkte til skyen og kan hentes av nettselskapene og kundene, der leverandøren av skyløsningen er en tredjepart. Eller en videreføring av dagens system der nettselskapene henter ut dataene, men at kunden får trådløs tilgang til måleren via mobil eller WiFi, sier Møller.
Forbrukerrådet: Kritisk til sanntidsmålere – strømkundene låses
– Billigere enn forrige gang
Et annet moment som er i fokus, er hvordan man kan gjøre byttingen mindre kostbar denne gangen. Ifølge bransjebladet Energiteknikk, kostet det 8,5 milliarder å bytte til automatiske strømmålere mellom 2016-2018.
– Forrige gang ble alt for dyrt, og det må vi jobbe med, konstaterer Møller. Det er også Verlo i RME enig i.
I 2016 var det cirka 2,7 millioner målere i Norge, økt til 3,5 millioner i dag. Møller forteller at utvalget vil jobbe for at noen målere kan bli stående urørt.
– Om du bor i en blokk med fjernvarme, og bruker lite strøm, er det kanskje ikke vits å bytte til en ny måler nå igjen. Å unngå å bytte disse kan spare oss for mye arbeid og kostnader.
Han håper også REM tar seg lengre tid denne gangen.
– Forrige gang måtte alle byttes på to år, noe som krevde mye innleid arbeidskraft. En løsere tidsperiode uten strenge frister kan redusere totalkostnadene, sier Møller.
Verlo bekrefter at gradvis utbygging er noe de vil se på, og at det er ønskelig fra deres side at overgangen blir så billig og skånsom som mulig.
– Vi ønsker ikke noe høyere nettleie, slår han fast.
Forbrukerrådet: Flere strømselskaper lurer kundene
– Skal vare til 2060
Møller forteller at et annet kostnadsreduserende tiltak er å ha en lengre tidshorisont i utviklingen. 15 år er ikke særlig lenge, selv om teknologien utvikles i et rasende tempo.
– Med et glimt i øyet sier jeg at vi håper målerne holder til 2060, men dette er selvfølgelig optimistisk. Vi skal tilrettelegge for den nyeste teknologien, blant annet det ventede EU-direktivet om at man skal kunne ha flere strømavtaler på samme måler.
På spørsmål om hva som skjer med de utskiftede målerne, er han avventende.
– Vi har så vidt startet opp, men vi skal ta fornuftige valg framover, avslutter han.
Uenighet om hydrogentog i Norge: «Best egnet»