Ved å dele opp Goliatkontrakten i to, en for konsept og en for konstruksjon, har Eni sendt et sterkt signal om at de er opptatt av å få en så lav pris som mulig på Goliat.
Avgjørende balanse
Aker Solutions satser sterkt på å få EPC-kontrakten, etter at Sevan Marine trakk det lengste strået i designkampen. De håper å kunne gi Eni et tilbud som gir norske arbeidsplasser, men må også vurdere prisaspektet nøye.
– Vi har kunnskap og kapasitet i Norge, men må også ta hensyn til pris. Nå må vi vurdere hvordan vi balanserer det hensynet, sier kommunikasjonsdirektør Jannik Lindbæk i Aker Solutions.
Kun skrog i utlandet
Han sier at det er vanskelig å få en konkurransedyktig pris på bygging av stålskroget i Norge, og mener at det mest sannsynlig vil bli bygget i utlandet.
– Men prosessanlegget og selve dekket har vi god erfaring med å bygge og utruste i Norge. Vi vil søke å få til en løsning hvor vi bygger det og gjennomfører sammensetningen i Norge. Det er også der den store verdiskapingen ligger, sier Lindbæk.
Fortsatt tro på konseptet
Han er glad Sevan Marine ønsker Aker Solutions velkommen som EPC-kontraktør, men understreker at valget er opp til Eni.
Selv om Aker ikke nådde opp i designkonkurransen, mener de likevel ikke alt arbeidet med designet har vært bortkastet:
– Vi har fortsatt stor tro på vårt konsept. Nå tar vi med oss kompetansen og konseptet videre i vår satsing, og vil kunne tilby dette også i andre sammenhenger. Vår betongkompetanse er unik, og vi mener betong er godt egnet også i værforhold som er enda tøffere enn ved Goliat, sier Lindbæk.