Med en tilbudssum på 509,8 millioner og 84 millioner i fratrekk for flere gode prosjektløsninger, gikk entreprenøren seirende ut av konkurransen om å bygge den 5,4 kilometer lange strekningen.1,8 kilometer av strekningen går i tunnel, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
Onsdag skrev Kjell Inge Davik, utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, og daglig leder Gudmund Roen i Hæhre under kontrakten. Det skjedde på riggen til E18 Vestkorridoren på Lysaker i Bærum.
Norges første: Vegvesenet skal bygge solcelleanlegg ved E18
– Solid entreprenør
– Vi ser fram til å samarbeide tett og godt med Hæhre i Valdres. De er en solid entreprenør, som har lagt fram svært gode planer for hvordan de skal gjennomføre utbyggingen gjennom Kvamskleiva, sier Kjell Inge Davik.
Gudmund Roen er godt fornøyd med at Vegvesenet valgte Hæhre.
– Ny veg gjennom Kvamskleiva er viktig for sikkerheten og framkommeligheten til trafikken på E16 mellom øst og vest. I tillegg er det lokal veg for skolebarn og andre trafikanter i Vang. Nå skal mine folk gjøre jobben sammen med Vegvesenet slik at vi får åpnet som planlagt tidlig i 2023, sier Roen.
Ringebu: E6 stengt etter jordskred
Samhandling
Før byggestart skal de involverte i E16 prosjektet i Vegvesenet og Hæhre bli bedre kjent gjennom samhandling.
– Det skal vi gjøre i trygge koronaformer, sier Odd Johansen i Statens vegvesen, prosjektleder for riksvei 4/E16.
Vegvesenet: Har aldri sett denne typen skade på en så ny bru