– I framtiden kan elbilen og plug-in hybridbilen overta fullstendig, sier klimaprofessor Gunnar Eskeland ved Norges Handelshøyskole i Bergen til Stavanger Aftenblad.
Dersom myndighetene tilpasser avgiftsnivået tror han halvparten av den norske personbilparken vil bestå av elbiler og plug-in hybrider innen 2020.
Må handle raskt
Ifølge Eskeland må en omlegging av avgiftspolitikken og tilrettelegging for el- og hybridbiler være på plass om to år.
– Toyota har allerede kommer veldig langt. GM og europeiske bilprodusenter følger etter. Om to år lander de nye bilene i europeiske havner. Da går de første bilene dit etterspørselen er størst, og den er størst der avgiftsnivået er best. Hvis det blir en så stor suksess som jeg tror, blir det stort press på etterspørselen, sier Eskeland til avisen.
Viktigst rundt Oslo
Eskeland sier de største miljøproblemene knyttet til bilen, kommer fra storbykjøring. Derfor mener han også potensialet for CO2-kutt er spesielt stort i velstående forsteder som Asker, Bærum og Lørenskog, med relativt lang kjørevei.
– Mesteparten av norsk privatbilisme er urban eller suburban, og en overgang til el- og plug-in hybrid kan kutte karbondioksidutslippene i en familie med 60 prosent, sier han til Stavanger Aftenblad.