TUNNELER

Hamangtunnelen åpnes for trafikk i dag - 6 uker før fristen!

Det er med stor glede Vegvesenet i dag klokka 18 åpner strekningen som har vært stengt i 1,5 år.

Hamangtunnelen i Sandvika åpnes for trafikk kl. 18 i dag.
Hamangtunnelen i Sandvika åpnes for trafikk kl. 18 i dag. Foto: Anna Dalsøren Berg/Statens vegvesen
18. aug. 2021 - 11:23

– Den opprinnelige fristen for åpningen var 1. oktober, men vår entreprenør BMO har stått på gjennom hele sommeren for å bli ferdige før fristen, og det har de klart. Vi er stolte over å kunne åpne tunnelen i god tid før fristen, sier byggeleder Anna Dalsøren Berg i Statens vegvesen i en pressemelding.

Anlegg Øst Entreprenør i gang med erosjonssikring av Ådalselva langs E16 nord for Hønefoss.
Les også

Sikrer E16-område: Håper å være ferdig før vårflommen

Bedre trafikkflyt rundt Sandvika

– Åpningen av Hamangtunnelen bidrar til bedre trafikkflyt rundt Sandvika, og vi er glade og stolte over at prosjektet nå er fullført, sier May Bente Hiim Sindre, prosjektleder for E16 Sandvika-Skaret i Statens vegvesen.

Med åpningen av Hamangtunnelen setter Vegvesenet nå en sluttstrek for prosjektet E16 Sandvika-Wøyen. Strekningen Sandvika-Wøyen som tidligere var E16 gjennom Sandvika sentrum med årsdøgntrafikk (ÅDT) på 36.000 biler, er nå erstattet med ny E16 under bakken og gamle E16 har blitt lokalvei til Sandvika.

Prosjektet hadde en kostnadsramme på cirka fire milliarder kroner.

Tett trafikk på E18 gjennom Oslo ved innkjøringen til Festningstunnelen før videreføringen under Bjørvika/Operatunnelen ble åpnet.
Les også

Vegvesenet: Venter påskekø på disse stedene

Hamangtunnelen har blitt rehabilitert

Arbeidene som er utført i Hamangtunnelen har i hovedsak bestått av utbedring av betongveggene som hadde store slitasjeskader etter tidens tann.

– Vi har også byttet ut noe av det elektrotekniske utstyret i tunnelen, i tillegg har veibanen i tunnelen også blitt reasfaltert, forteller Bent Asbjørnhus fra BMO som har ledet tunnelrehabiliteringsarbeidet.

Dagens Oslofjordtunnel mellom Asker og Frogn i Akershus er stengt ti prosent av tiden. Byggingen av et nytt tunnelløp, som starter i 2025, skal etter planen sørge for 99 prosent oppetid.
Les også

På 90-tallet bygget de Oslofjordtunnelen på tre år. Nå er byggetiden nær doblet

Godt samarbeid

– Samarbeidet med BMO har vært veldig godt, vi har hatt effektiv og god dialog gjennom hele prosessen. Vi er veldig fornøyde med kvaliteten på arbeidet BMO har utført, og ikke minst at de har utført arbeidet godt innenfor tidsfristen, sier Dalsøren Berg i meldingen.

Kitemill utvikler flygende kiter eller drager som er festet til en bakkestasjon med en vinsj. De kan ta seg inn i sterke vinder i opptil 800 meter.
Les også

Godkjenner å bruke drager til vindkraft – norske gründere jubler

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.